Ålgård Håndballklubb skal være et godt sted å utvikle seg – både som håndballspiller og menneske. Den sportslige handlingsplanen beskriver hva klubben står for, hva vi tilbyr, og hva som forventes av spillere, trenere, foresatte og andre involverte. Planen er utarbeidet av sportslig utvalg i samarbeid med ressurspersoner i klubben.
Dokumentet er delt i to: én generell del og én med konkrete mål og retningslinjer for hvert alders- og ferdighetsnivå. Vår aktivitet strekker seg fra lek for 4-åringer til damelag i 2. divisjon. Det betyr at ÅHK er en viktig del av hverdagen for mange familier på Ålgård.
Vi har et langsiktig mål om å utvikle spillere som kan hevde seg på elitenivå, men enda viktigere er det at barna får et godt forhold til idrett, fellesskap og fair play – uansett ambisjonsnivå. Vi jobber for at alle som er en del av klubben skal oppleve respekt, trygghet og mestring.
I ÅHK er det rom for alle som følger klubbens verdier og retningslinjer. Og for deg som ikke spiller selv, finnes det mange måter å bidra på – vi trenger deg!
Klubbens overordnede målsetting
Ålgård Håndballklubb (ÅHK) har som mål å være en klubb for alle – med plass til både bredde og satsing. Handlingsplanen skal være kjent for alle i klubben og sikre en tydelig rød tråd fra lek 4–6 år og helt opp til damelaget i 2. divisjon. Dette gjelder spillere, trenere, ledere og foreldre.
Verdigrunnlag – BRIS
Klubbens verdier er Begeistring, Respekt, Innsatsvilje og Stolthet – samlet i forkortelsen BRIS. Disse verdiene skal være gjennomgående i alt vi gjør, og etterleves av alle involverte i klubben.
Styring og forankring
Det er styret og sportslig utvalg som har ansvar for å følge opp og sikre at mål og tiltak fra handlingsplanen faktisk gjennomføres. Det gjelder både sportslige og sosiale mål.
Rekruttering og inkludering
Å sikre god rekruttering er en forutsetning for klubbens drift og utvikling. Tiltak som håndballskole og aktivitetstilbud for barn i alderen 4–6 år er sentrale deler av rekrutteringsarbeidet.
Sportslige mål
Elitesatsing og bredde
ÅHK er en breddeklubb med ambisjoner. Vi ønsker å utvikle elitespillere, men ikke på bekostning av trivsel og inkludering. For tidlig fokus på resultater kan føre til frafall. Derfor skal utviklingen være balansert – med økte krav etter hvert som spillerne blir eldre.
Mål for ungdomsvirksomheten
Sosiale mål
Lederutvikling og krav til ledere
Mange ledere kommer fra foreldregruppen, og det er viktig at alle som tar på seg en rolle vet hvilke krav som stilles. Ledere skal:
Økonomiske mål
For å opprettholde aktiviteten kreves en solid økonomi. Klubben jobber derfor med ulike inntektsbringende aktiviteter, og dette krever innsats fra både spillere, ledere og foreldre for å sikre balanse i budsjettet.
I Ålgård Håndballklubb har vi klare ansvarsområder for de ulike rollene rundt laget. Dette sikrer god struktur, forutsigbarhet og kvalitet i både sportslig og administrativ drift.
Hovedtrener
Hovedtreneren har det overordnede sportslige ansvaret for laget.
Vedkommende:
Assisterende trener(e)
Assistenttrenere støtter hovedtreneren og bidrar til god gjennomføring av treningsøkter og kamper.
De:
Oppmann/kvinne 1
Denne rollen er nøkkelpersonen for den administrative driften av laget.
Vedkommende:
Oppmann/kvinne 2
Denne personen har særlig ansvar for det sosiale og det praktiske rundt laget.
Rollen innebærer:
Sammen utgjør disse rollene et team som skaper trygge rammer for spillerne og legger til rette for både utvikling, mestring og trivsel.
Ålgård Håndballklubb er tuftet på frivillighet, og foreldremedvirkning er avgjørende for at klubben skal kunne fungere godt i hverdagen. For å skape en trygg, positiv og utviklende arena for barna, trenger vi at foreldre bidrar i ulike roller og oppgaver.
Viktigheten av foreldreinnsats
Foreldrene spiller en nøkkelrolle i driften av klubben. Med positiv og aktiv innsats fra foreldre reduseres belastningen på klubbens styre, trenere og støtteapparat. Dette bidrar til at barna får bedre rammer rundt sitt håndballtilbud.
Arbeidsoppgaver for foreldre
Foreldrene skal bidra i ulike funksjoner gjennom sesongen. Dette kan innebære:
Forventninger til deg som forelder
Vi forventer at du som forelder bidrar til et sunt og godt miljø rundt laget og klubben. Det innebærer blant annet at du:
Foreldremedvirkning er ikke bare en nødvendighet – det er en viktig del av fellesskapet og kulturen i Ålgård Håndballklubb. Ditt engasjement er med på å skape et trygt, inkluderende og motiverende miljø for alle barn og unge i klubben.
Generelt
Alle spillere i Ålgård Håndballklubb skal følge klubbens og Norges Håndballforbund sine regler og retningslinjer – både på trening og i kamp. Oppførselen skal preges av respekt, lagånd og ansvar.
Holdning og kameratskap
ÅHK skal være en klubb preget av godt kameratskap. Det betyr at alle spillere møter hverandre og støtteapparatet med respekt og ydmykhet. Lagets trivsel, utvikling og prestasjoner kommer alltid foran egne ønsker. Mobbing er fullstendig uakseptabelt i ÅHK – og vil aldri bli tolerert.
Å være en ÅHK-spiller betyr at du:
På laget vårt:
Mot motstandere:
Mot dommeren:
På trening:
På kamp:
Bruk av mobil:
Oppfølging
Det er spillerne, trenere, lagledere og støtteapparatet som sammen sørger for at disse reglene etterleves i hverdagen.
Konsekvenser ved brudd
Dersom noen ikke følger disse reglene, kan de bli utestengt fra trening eller kamp. Ved gjentatte brudd kan det bli aktuelt med møte mellom klubb, spiller og foreldre. Klubben kan også sende skriftlig advarsel. Ved fortsatt brudd kan spilleren bli utestengt fra klubbens aktiviteter.
Nulltoleranse i ÅHK
Ålgård Håndballklubb har nulltoleranse for alle former for diskriminering, trakassering og overgrep. Dette gjelder uavhengig av kjønn, etnisk bakgrunn, livssyn, funksjonsnivå eller seksuell orientering. Vi jobber aktivt for å skape et trygt, inkluderende og respektfullt miljø for både barn, unge og voksne.
Trygge rammer
Et viktig mål for klubben og norsk idrett generelt er å bygge miljøer preget av toleranse og forståelse. Voksne har et særlig ansvar for å respektere grenser og opptre profesjonelt. Det skal aldri være tvil om hva som er akseptabel oppførsel.
Retningslinjer fra Norges Idrettsforbund
Disse retningslinjene gjelder i hele norsk idrett:
(Kilde: Norges Idrettsforbund, www.idrett.no)
Varslingsrutine i ÅHK
Ved brudd på disse retningslinjene skal det alltid varsles til minst to personer i klubben: styreleder og daglig leder. ÅHK tar alle varsler alvorlig og følger fastlagte rutiner for oppfølging og håndtering.
Håndball skal først og fremst være en fritidsaktivitet i barne- og starten av ungdomsalderen. Derfor anser Ålgård Håndballklubb skolearbeidet som det primære i denne fasen. Skolen kommer først, og håndballen må tilpasses slik at barna og ungdommene lykkes med begge deler.
For de eldste lagene i klubben stilles det større krav til planlegging og struktur for å kunne kombinere håndball og skole på en god måte. Allerede fra ung alder er det viktig at klubb, foreldre og trenere stiller tydelige krav og setter grenser. Det handler om å finne balanse mellom skole, trening og fritidsbruk, som for eksempel tid foran skjerm.
Klubben jobber bevisst med å hjelpe spillerne med å utvikle gode holdninger og planleggingsevne. Dette skjer i tett samarbeid med foresatte og har som mål å bygge robuste ungdommer som mestrer både skole og idrett.
I tillegg er vi opptatt av spillernes generelle oppførsel – også på skolen. Klubben ønsker en åpen dialog med foresatte og eventuelt skolene, for å bidra positivt og forebygge uønsket atferd. Målet er å støtte hele mennesket – ikke bare spilleren.
Trening
Fra og med J/G12 foregår trening både på og utenfor banen gjennom hele året. Treningen er alderstilpasset og skal bidra til utvikling innen fysikk, teknikk, overblikk, forståelse og teori – i tråd med trenerens føringer. Spillerne skal møte opp i god tid for å sikre ro rundt oppstart, oppvarming og planlegging. Etter øktene vurderes behov for nedjogging og uttøying.
Det legges vekt på god garderobekultur – inkludert dusjing etter trening – fra og med J/G12. Foreldre uten formelle verv skal ikke oppholde seg i garderoben før, under eller etter trening. Under økten skal alle utenfor banen oppholde seg på tribunen, ikke i nærheten av innbytterbenken. Ved behov tilkalles støtte fra tribunen.
Ved fravær skal treneren varsles i god tid. Dette skal være en fast rutine fra J/G12 og oppover.
Tilstedeværelse og innstilling
Å være til stede betyr mer enn å møte opp fysisk – det handler også om innstilling og mentalt fokus. Spillerens tilnærming til trening og kamp er avgjørende, og kravene øker med alderen. Den som alltid gir sitt beste og tar riktige valg for å utvikle seg, vil som regel oppleve størst fremgang. Treningsvilje og innsats er i seg selv et talent.
Nivåtilpasning på trening
Trening organiseres innenfor samme alderstrinn, men fordi barn og ungdom utvikler seg forskjellig, er det viktig å legge til rette for nivåtilpasning der det er mulig. Alle skal ha like muligheter for individuell utvikling, uavhengig av nivå.
Spill og kamp
Spill skjer i et tilpasset antall serier slik at alle som trener får mulighet til å spille – så lenge de følger klubbens regler og krav. På lagene fra J/G12 til J/G15 vurderes spilletid ut fra ferdigheter, innsats og tilstedeværelse. For de yngste, fra mini 6 til J/G11, er ikke ferdigheter avgjørende – her er fokus på deltakelse og jevn fordeling.
Alle lag kan delta i turneringer godkjent av sportslig utvalg.
Spillere møter opp til kamp til avtalt tid og sted. Foreldre skal ikke være i garderoben før eller etter kamp – laget bestemmer selv hvilke tider dette gjelder. Kun spillere og trenere har tilgang til benken under kamp. Alle representanter for laget skal oppføre seg på en sportslig og respektfull måte overfor motspillere, dommere og arrangør.
Denne modellen er grunnlaget for hvordan Ålgård Håndballklubb planlegger og gjennomfører treningen på alle nivåer i klubben. Den synliggjør hvilke treningsformer som bør vektlegges i ulike aldersgrupper, og gir tydelige føringer for hvordan vi kombinerer breddeidrett og eliteutvikling på en balansert og bærekraftig måte.
Figuren – en rød pyramide med en blå diamant i midten – illustrerer hvordan toppidrett og breddeaktivitet sammen skaper grunnlaget for en sterk og inkluderende ungdomsidrett.
I ÅHK er vi opptatt av å tilby to parallelle løp: Vi ønsker å gi «flest mulig, lengst mulig» – samtidig som vi legger til rette for gradvis elitetilnærming fra og med J/G16. Dette er i tråd med klubbens rolle som topphåndballklubb og gir spillerne muligheter til å utvikle seg både sportslig og sosialt, tilpasset deres egne mål og nivå.
Samarbeid mellom aldersgrupper
For å bygge et godt miljø og en sterk klubbkultur, er det viktig med samarbeid på tvers av lag og trenerteam. Dette kan være at spillere og trenere deltar på hverandres treninger, kamper eller samlinger. Samarbeid mellom aldersgrupper handler ikke om raske resultater, men om å utvikle spillere på det nivået de har best forutsetninger for å vokse. Trenerne må ha god dialog og felles forståelse av hvordan samarbeidet skal gjennomføres – med spillerens utvikling i sentrum.
Ålgårdmodellen
Trivsel og klubbfølelse
Trivsel er en avgjørende faktor for å lykkes – både sportslig og sosialt. Spillere må kjenne på tilhørighet, trygghet og motivasjon for å bli værende i klubben. Å skape klubbfølelse krever at:
Sluttkommentar
ÅHK er en stor og levende klubb:
Det betyr at det finnes mange meninger – og det skal det også gjøre. Vi ønsker åpenhet, dialog og innspill. Men det er viktig å vite at:
Vårt mål er å skape et miljø der alle får utvikle seg som både håndballspillere og mennesker.
Målsetting:
I denne aldersgruppen handler det først og fremst om å bli kjent og trygg i hallen, og å vekke interesse for håndball – både hos barna og familiene deres. Målet er å skape gode opplevelser, glede, og tilhørighet i klubbmiljøet. Vi vil at så mange som mulig skal få lyst til å spille håndball og føle seg hjemme i ÅHK.
Vi legger vekt på at barna får:
Trenerens oppgaver:
Trenerens viktigste rolle er å skape et trygt og lekent miljø som motiverer til læring. Treningen skal være lystbetont og tilpasset barnas behov for aktivitet og variasjon. Lange køer og stilleståing unngås. Instruksjonene holdes korte, og treneren viser øvelsene på banen – gjerne sammen med barna.
Det jeg hører – glemmer jeg.
Det jeg ser – husker jeg.
Det jeg gjør – lærer jeg meg.
Barna skal få prøve seg på ulike øvelser i trygge rammer, og forstå at det er helt normalt å mislykkes på vei mot mestring. Treneren skal gi ros og trygghet, og la barna tenke selv og finne løsninger.
Vi tror på:
Treneren som forbilde:
Treneren møter forberedt og er klar når treningen starter. De er barnas forbilde og har ansvar for å:
Dette er starten på håndballreisen – og den skal være trygg, inkluderende og full av glede.
Målsetting:
I Mini 6 og 7 er målet å styrke interessen for håndball blant både barn og foreldre. Vi ønsker å bygge klubbtilhørighet og gi barna gode opplevelser og idrettsglede, slik at flest mulig vil være en del av håndballmiljøet over tid.
Vi legger stor vekt på at barna skal få:
Trenerens oppgaver:
Treneren skal skape en trygg og leken arena der barna lærer gjennom aktivitet og samspill. Det skal være kort ventetid og høy intensitet i treningen. Muntlige instrukser skal være korte, og øvelser vises praktisk.
Det jeg hører – glemmer jeg
Det jeg ser – husker jeg
Det jeg gjør – lærer jeg meg
Treningen skal oppmuntre til å prøve, feile og lykkes. Spilleren skal få positiv og støttende tilbakemelding. Læring skjer når barna får utfordringer og tid til å løse dem på egenhånd.
Vi bruker små lag og spill på tvers av banen med enkle regler. Alle er like mye verdt, og utvikling er viktigere enn prestasjon.
Treneren skal:
Sesongplanlegging og kamper:
Laget deltar på turneringer satt opp av kretsen. I både treningskamper, seriekamper og turneringer spiller alle like mye. Det foretas ingen topping. Dersom laget deles i flere, skal lagene være så jevne som mulig. Kampen er en del av utviklingen – ikke et mål i seg selv.
Spillere kan hospitere ett år opp dersom de er modne for det. Dette kommer i tillegg til ordinært spill på eget alderstrinn hvor alle får sjansen.
Treningsinnhold:
Vi følger klubbens røde tråd, med fokus på:
Spillet dominerer treningen, og alle får prøve seg som målvakt.
Sesongavslutning:
Lagapparatet holder avslutningsmøte etter sesongen med fokus på neste sesong, turneringer, endringer og hvilke spillere som blir med videre. Dette gir god forutsigbarhet for både barn og foreldre.
Målsetting:
For J/G 8 og 9 handler målsettingen om å styrke håndballgleden og bygge videre på det sosiale miljøet rundt laget og klubben. Vi ønsker at flest mulig barn skal spille håndball og oppleve mestring, fellesskap og idrettsglede. Det er viktig at både barna og deres familier føler seg velkomne og inkluderte i klubbmiljøet.
Vi vektlegger:
Trenerens oppgaver:
Treneren skaper et trygt læringsmiljø hvor barna utvikler ferdigheter gjennom lek og aktivitet. Unngå stillestående trening med mye venting – det skal være høy aktivitet og variasjon. Bruk korte instruksjoner og vis øvelsene praktisk på banen.
Det jeg hører – glemmer jeg
Det jeg ser – husker jeg
Det jeg gjør – lærer jeg meg
Det skal være rom for å prøve, feile og lykkes. Spilleren skal få positiv tilbakemelding og oppfordres til å tenke selv. Treneren er alltid forberedt, viser øvelsene, fokuserer på ferdigheter framfor resultat og er et forbilde for barna.
Sesongplanlegging og kamper:
Laget prøver å delta på 1–2 turneringer i løpet av sesongen. Disse godkjennes av sportslig leder/styret. I alle kampsituasjoner spiller alle like mye – dette gjelder både treningskamper, seriekamper og turneringer.
Lagene meldes opp basert på antall spillere. Om det er behov for å hospitere opp til et eldre årstrinn, skal det skje i et rulleringssystem, og spilleren må være moden for det. Spillet på eget alderstrinn kommer alltid først.
Treningsinnhold:
Treningene følger klubbens røde tråd med fokus på ferdighetsutvikling gjennom lek og aktivitet. Smålagsspill på tvers av banen, stasjonstreninger og enkle regler brukes for å utvikle spilleforståelse.
Treningene skal inneholde:
Spillet skal dominere treningen. Små baneflater gir flere ballberøringer og gjør det gøyere for barna. Spillere lærer å ta raske beslutninger og forstå spillets rytme. De som ønsker å prøve seg som målvakt, skal få muligheten.
Foreldre:
Foreldre skal holde seg på tribunen under trening og kamp. Det skaper bedre fokus for barna og gir trenerne ro til å gjøre jobben sin.
Avslutning av sesongen:
Lagapparatet holder et møte etter sesongen med informasjon om neste år – som endringer i treningsopplegg, turneringer og hvem som er med videre. Målet er trygghet og forutsigbarhet for både barn og foresatte.
Målsetting:
Målet for J/G 10 og 11 er å videreutvikle barnas interesse for håndball og å styrke tilknytningen til klubbmiljøet. Vi ønsker å gi barna trygge, inkluderende og motiverende rammer, hvor idrettsglede og mestring står i fokus – både for spillerne og deres familier.
Vi vektlegger:
Trenerens oppgaver:
Treneren skal legge til rette for lekbasert læring og skape en aktiv, trygg og utviklende treningsarena. Unngå lange køer og stillestående økter. Bruk korte instruksjoner og demonstrer øvelser tydelig.
Det jeg hører – glemmer jeg
Det jeg ser – husker jeg
Det jeg gjør – lærer jeg meg
Barna skal oppleve at det er rom for å prøve og feile. Miljøet skal preges av positiv feedback og støtte til å tenke selv og finne løsninger.
Treneren er en tydelig rollemodell og:
Sesongplanlegging og kamper:
Det anbefales at lagene deltar på 1–2 turneringer per sesong. Disse godkjennes av sportslig leder/styret. Kampaktivitet skal skje i tråd med NHFs retningslinjer, og alle spiller like mye i kamper og turneringer.
Lag kan meldes opp både i bredde og øvet nivå. Spillere som deltar i kamper et nivå over, skal velges ut i et rullerende system basert på modenhet og hospiteringskriterier. Spill på eget alderstrinn har alltid prioritet.
Treningsinnhold:
Treningene følger klubbens røde tråd. Målet er å utvikle tekniske ferdigheter og spilleforståelse gjennom smålagsspill, enkle regler og høy aktivitet. Det skal være gøy og utviklende – med mye bevegelse, korte pauser og variasjon.
Innholdet skal dekke:
Øvelsene kan brytes ned i delmomenter og bygges gradvis opp. Etter hvert som spillerne utvikler seg, tilpasses vanskelighetsgraden. Nivådelt trening kan vurderes. Barn som ønsker å prøve seg som målvakt, skal få muligheten.
Foreldre:
Foreldrene skal være til stede på tribunen og ikke på banen eller ved benken under trening og kamp. Deres støtte er viktig, men må ikke forstyrre trenerens rolle.
Sesongavslutning:
Lagapparatet gjennomfører et møte etter sesongslutt med informasjon om kommende sesong, spillere videre, turneringer og eventuelle endringer. Dette gir forutsigbarhet og trygghet for spillere og foresatte.
Målsetting
Målsetningen for J/G12 er å øke interessen for sporten, både for barna og familiene deres. Kampene spilles på hel bane, og spillerne skal få utvikle motorikken sin på et mer avansert nivå enn tidligere.
Trenerens oppgaver
Treneren skaper et miljø som oppmuntrer til læring og utvikling, der spillerne lærer av hverandre. Øktene skal være aktive og engasjerende – unngå lange køer og passive perioder. Instruksjonene skal være korte, og øvelsene vises i praksis. Det handler om å lære ved å gjøre.
Det jeg hører – glemmer jeg
Det jeg ser – husker jeg
Det jeg gjør – lærer jeg meg
Treneren gir konstruktiv og positiv tilbakemelding og skaper et trygt miljø hvor det er lov å prøve og feile.
Utviklingsfase: Den motoriske gullalder
Dette er en sentral periode for teknisk og motorisk utvikling. Spillerne er klare for mer avansert bevegelsestrening, og fokus bør ligge på grunnstyrke, bevegelighet og automatisering av teknikk. I puberteten varierer den fysiske utviklingen mye, og dette må tas hensyn til i treningsopplegget.
I tillegg skjer en viktig sosial og kognitiv utvikling:
Trenerrollen
Treneren er en tydelig rollemodell som:
Sesongplanlegging
Laget bør delta på 1–2 turneringer i løpet av sesongen – disse skal være godkjent av sportslig leder eller styret.
Ukeplanen kan inneholde:
Coaching og kampsituasjon
Ved behov for spillere til J/G13, brukes et rulleringssystem. Alle spillere tilhører primært sitt eget lag – spill på høyere nivå kommer i tillegg.
Treningsinnhold
Hovedfokus: utvikling av tekniske ferdigheter – kast, mottak, dabbing, ulike skudd. Øktene bygger videre på klubbens røde tråd. Spillerne får prøve ulike posisjoner. Målvakter tilbys egne økter med klubbens målvaktstrenere.
Treningsmomenter:
Foreldre
Foreldre oppholder seg på tribunen under trening og kamp – ikke ved innbytterbenk. Lagapparatet arrangerer sesongavslutningsmøte med fokus på videre planer.
Målsetting
Målsettingen for J/G 13 og 14 er å øke interessen for sporten, både for spillerne og familiene deres. Treningen skal bidra til videre utvikling av motorikk, styrke og samarbeid. Det er også fokus på å skape et godt miljø med trivsel, trygghet og lagfølelse. Kommunikasjon og samspill står sentralt både i og utenfor hallen.
Trenerens oppgaver
Treneren skal skape et læringsmiljø preget av øvelse, mestring og gjensidig læring. Det skal være lite kø og høy aktivitet på trening. Instruksjonene skal være korte og øvelsene vises i praksis.
Det jeg hører – glemmer jeg
Det jeg ser – husker jeg
Det jeg gjør – lærer jeg meg
Spillere skal få prøve seg, også når det betyr å feile. Det gis positiv tilbakemelding, aldri negativ kritikk. Målet er å utvikle selvtillit, nysgjerrighet og evnen til å tenke selv.
Utviklingsfase
Dette er fortsatt den motoriske gullalderen. Treningen skal inkludere mer avanserte former for motorikk og teknikk. Det legges vekt på styrke og bevegelighet – særlig i mage, rygg, bein og armer. Stabilitet og grunnstyrke er viktig.
Spillerne er i ulik fysisk utvikling, og det kan være store forskjeller mellom enkeltspillere. Treningen må ta hensyn til dette.
Sosialt og mentalt skjer det også mye. Spillerne utvikler evne til samarbeid, rettferdighet blir viktig, og mange trenger tydelige bekreftelser. Lagfølelsen blir sterkere, og det anbefales å bruke taktikktavle for å styrke forståelsen.
Trenerrollen
Treneren møter forberedt, leder treningen tydelig og sørger for progresjon. Fokus er fortsatt på ferdigheter – ikke resultater. Treneren støtter spillerne i å finne egne løsninger, og det forventes at trenerne på dette nivået har minimum Trener 1-utdanning.
Sesongplanlegging
Laget bør delta i 2–3 turneringer som godkjennes av sportslig leder eller styret. En normal uke består av 2–4 håndballøkter og gjerne noen fysiske økter. Øktene varer 60–90 minutter. Kampene følger Region Sør-Vest sitt oppsett.
Coaching og kamper
I treningskamper skal alle spille omtrent like mye. I seriekamper og turneringer vurderer trenerteamet spilletid. Ved behov for flere lag kan det meldes på både bredde- og øvet-lag, og spillerne fordeles etter ferdighetsnivå.
Kampene er en del av spillerens langsiktige utvikling og ikke et mål i seg selv. Det skal ikke toppes. Spillere som skal hospitere gjør dette i tillegg til spill på eget lag, og det skal være et rullerende system.
Treningsinnhold
Treningen følger klubbens røde tråd. Spillerne bør ha to faste posisjoner og forstå hvilke roller de har i laget. Målvakter får spesialtrening av klubbens egne keeperressurser fra D1/D2.
Treningen skal være variert og aktiv. Stasjonsbasert trening anbefales. Spill på små flater brukes aktivt for å gi mer ballkontakt og bedre spilleforståelse.
Øvelsene skal inneholde krav til oppmerksomhet, konsentrasjon, disiplin, nøyaktighet og mange repetisjoner. Øvelsene bør brytes ned i mindre momenter som bygges videre på. Treningsgruppa kan nivådeles der det er hensiktsmessig.
Det innføres individuell taktikk og arbeid med spilleforståelse. Dette gjøres gradvis og med utgangspunkt i spillernes utvikling.
Foreldre
Foreldre skal være på tribunen under trening og kamp, og ikke på bane eller ved innbytterbenk.
Lagapparatet gjennomfører avslutningsmøte etter sesongen med informasjon om turneringer, eventuelle endringer og neste sesong.
Målsetting
Målet for J/G 15–16 er å styrke interessen for håndball ytterligere hos spillerne og deres familier. Treningen tilpasses et mer avansert nivå både fysisk og mentalt. Spillerne jobber videre med motorikk, styrke og teknikk, og vekter kan tas i bruk med riktig veiledning. Trivsel, trygghet og lagfølelse prioriteres, samtidig som evnen til å kommunisere og samarbeide utvikles.
Trenerens oppgaver
Treneren skal legge til rette for høy aktivitet og lite stilleståing. Instruksjonene skal være korte og tydelige, og øvelsene vises praktisk.
Det jeg hører – glemmer jeg
Det jeg ser – husker jeg
Det jeg gjør – lærer jeg meg
Spillerne må få lov til å prøve og feile i trygge rammer. Fokus er på positiv tilbakemelding, og treneren skaper en læringskultur der spillerne selv tenker, spør og løser utfordringer.
Fysisk og sosial utvikling
Spillerne er i sluttfasen av den motoriske gullalderen. Treningen fokuserer på avansert teknikk og fysisk utvikling, med særlig vekt på styrke og bevegelighet i kjerne, armer og bein.
Det sosiale og kognitive utvikles også – det blir viktig med struktur, regler og tilbakemeldinger. Spillerne trenger bekreftelse, og samarbeid og rettferdighet står sterkt. Bruk av taktikktavle anbefales. Lagfølelsen blir stadig viktigere.
Trenerrollen
Treneren skal møte forberedt og ha oversikt over spillernes utvikling. Øktene planlegges og arkiveres. Fokus er fortsatt på ferdigheter, ikke resultater. Treneren følger opp hver enkelt spiller gjennom minst én individuell samtale per sesong, og tar hensyn til spillernes personlighet og utvikling – ikke bare prestasjon. Treneren på dette nivået skal ha gjennomført minimum Trener 1-kurs.
Sesongplanlegging
Laget bør delta i 2–3 turneringer godkjent av sportslig leder eller styret.
En typisk treningsuke består av 3–5 økter i hall, gjerne supplert med fysisk trening. Øktene varer 60–90 minutter.
Kamper spilles i henhold til Region Sør-Vest sitt kampoppsett.
Coaching og kamp
Alle spiller omtrent like mye i treningskamper. I seriekamper og turneringer vurderes spilletid av trenerteamet. Det kan meldes på både bredde- og øvet-lag, og spillerne fordeles ut fra ferdighetsnivå.
Hospitering skjer etter rulleringssystem og gjelder spillere som oppfyller klubbens kriterier. Spill opp skjer i tillegg til spill på eget lag.
Treningsinnhold
Treningen følger klubbens røde tråd. Fokus er på teknisk utvikling innen pasninger, skudd, ballkontroll og spillforståelse. Grunnleggende angreps- og forsvarssystemer innføres.
Målvakter får egen oppfølging av klubbens keepertrener.
Treningsformen skal være variert og aktiv. Det brukes stasjonsbasert trening med lite kø.
Øktene skal inneholde:
– oppmerksomhet
– konsentrasjon
– treningsdisiplin
– nøyaktighet
– mange repetisjoner
Spillet skal dominere treningsøktene, og det benyttes småbanespill for å øke ballkontakt, engasjement og forståelse. Det trenes både på delmomenter og mer komplekse spillesituasjoner.
Individuell taktikk introduseres og utvikles gradvis. Spillere skal lære å gjøre raske vurderinger og ta gode valg under press.
Foreldre
Foreldre oppholder seg på tribunen, ikke ved bane eller innbytterbenk.
Lagapparatet holder avslutningsmøte etter sesongen med fokus på neste sesong, turneringer og hvilke spillere som blir med videre.
Målsetting
Juniorlaget skal tilby en treningsplattform som forbereder spillerne på å ta steget mot elitenivå. Lagfølelse, trygghet og trivsel står sentralt, samtidig som treningen blir mer spesialisert og fysisk krevende. Vekttrening tas i bruk i tråd med NIFs utviklingstrapp.
Trenerens oppgaver
Treneren sørger for høy aktivitet på treningene. Instruksjonene er korte og tydelige, og øvelsene vises praktisk.
Det jeg hører – glemmer jeg
Det jeg ser – husker jeg
Det jeg gjør – lærer jeg meg
Spillere skal få lov til å prøve og feile. Miljøet skal være trygt og støttende, med fokus på positiv tilbakemelding og selvstendig problemløsning.
Fysisk og sosial utvikling
Treningen prioriterer styrke og bevegelighet i hele kroppen: kjerne, bein og armer.
Spillerne utvikler også sosiale og kognitive ferdigheter. Struktur og regler blir viktig, og lagfølelsen styrkes ytterligere. Spillere trenger tydelige tilbakemeldinger og ansvar.
Trenerrollen
Treneren møter forberedt, planlegger og dokumenterer økter, fokuserer på utvikling fremfor resultater og gjennomfører minst én individuell samtale med hver spiller i løpet av sesongen.
Treneren er rollemodell og skal ha fullført minimum Trener 1-kurs.
Sesongplanlegging
NIFs utviklingstrapp benyttes og fysiske tester gjennomføres 2–3 ganger i året. Sommertrening tilbys tre ganger i uka (mai–juni), og egentreningsprogram følges i juli.
Det bør arrangeres 2–3 treningskamper før seriestart. Turneringer må godkjennes av sportslig leder eller styret.
En vanlig uke består av 2 (bredde) til 5 økter i hall, kombinert med fysisk trening. Treningene varer 60–90 minutter. Kamper spilles etter Region Sør-Vest sitt oppsett.
Coaching og kamp
I seriespill tilpasses laguttaket etter motstandernivå. Spilletid differensieres basert på treningsoppmøte, ferdighet, innsats og holdning. Laget tas ut i god tid før kamp.
Er det flere spillere enn kampantallet tillater, brukes et rullerende system. Eventuelt kan det opprettes to lag.
Spillere spiller i hovedsak på sitt eget alderstrinn. Spill opp er mulig, og spillere fra årskullet under kan prioriteres i kamp- og turneringsspill.
Treningsinnhold
Treningen følger klubbens røde tråd og fokuserer på å utvikle tekniske ferdigheter, grunnleggende angreps- og forsvarsspill, samt posisjonsspesialisering.
Målvakter får oppfølging av keepertrener. Vekttrening og fysiske tester utføres etter NIFs modell.
Treningen er variert og inneholder:
– oppmerksomhet
– konsentrasjon
– disiplin
– nøyaktighet
– høy mengde repetisjon
Spillet dominerer øktene og skal bidra til å utvikle spilleforståelse og beslutningsevne. Det jobbes både med delmomenter og mer komplekse spillsituasjoner. Taktikk er en naturlig del av treningen.
Foreldre
Foreldre holder seg på tribunen og ikke i baneområdet eller ved innbytterbenk.
Lagapparatet holder avslutningsmøte etter sesongen med informasjon om neste års opplegg, turneringer og spillertropp.
Målsetting
For Bring- og Lerøy-lagene er målsetningen å kvalifisere seg til sluttspill. Dette er klubbens toppsatsing i ungdomsavdelingen og skal fungere som et springbrett mot elitenivå. Det stilles høyere krav til ferdigheter, holdninger og treningsvilje. Trenerne prioriterer spillerne med de beste sportslige forutsetningene i kamp, i tråd med klubbens mål om å utvikle spillere til senior- og elitelag.
Spillerne må lære å trene mye, vise god innstilling og støtte laget – uavhengig av spilletid. De skal kunne håndtere press, ta ansvar for egen prestasjon og bidra i avgjørende kampsituasjoner.
Trenerens oppgaver
Treningene skal være effektive, med høy aktivitet og lite stilleståing. Instruksjoner skal være korte og øvelser vises praktisk.
Det jeg hører – glemmer jeg
Det jeg ser – husker jeg
Det jeg gjør – lærer jeg meg
Treneren er et forbilde og skal:
Sesongplanlegging
NIFs utviklingstrapp følges. Fysiske tester gjennomføres tre ganger i året. Sommertrening tilbys minst tre ganger i uka i mai–juni, med egentreningsprogram for juli.
2–3 treningskamper bør gjennomføres før seriestart.
Coaching
I Bring- og Lerøy-seriene coaches laget etter motstandernivå og med mål om å kvalifisere seg til neste sesongs høyeste nivå. Spilletid differensieres basert på ferdighet, innsats og holdning. Laguttak skjer i god tid, og rollene tilpasses det nivået spillerne kan prestere på.
Selv om det er fokus på resultater, forsøkes det å gi flest mulig spilletid – dette avgjøres av trenerne under kamp. Spillere fra årskullet under kan flyttes opp og prioriteres foran eldre spillere dersom nivået tilsier det.
Treningsinnhold
Treningen følger klubbens røde tråd. Det trenes på tekniske ferdigheter og lagtaktikk i tråd med klubbens elitesystem. Angreps- og forsvarsspill skal sitte, og tempo og intensitet skal ligge nærmest mulig kampsituasjon.
Foreldre
Foreldre oppholder seg på tribunen, ikke ved bane eller innbytterbenk.
Et avslutningsmøte holdes etter sesongen for å informere om neste års opplegg, endringer og hvem som blir med videre.
Målsetting
Målet for laget er å skape et sosialt, trygt og utviklende miljø der spillerne har det gøy med håndball. Lagfølelsen bygges gjennom trivsel, samhold og glede. Breddeaktiviteten er viktig for klubbens mangfold og engasjement.
Spillerne skal ha riktig innstilling og bidra positivt – både på og utenfor banen. Det er viktig å støtte medspillere og ta ansvar for både lagets resultater og egen innsats, uavhengig av spilletid.
Trenerens oppgaver
Treningen skal være effektiv, med høy aktivitet og lite stilleståing. Instruksjonene skal være korte og konkrete, og øvelser vises når det er mulig.
Treneren er et forbilde og skal:
Sesongplanlegging
Laget oppfordres til å delta på 1–2 turneringer per sesong. Disse skal godkjennes av sportslig leder eller styret.
En normal uke består av:
Coaching av laget
Alle som deltar aktivt på trening bør få spille kamper. Spilletid kan differensieres etter innsats, ferdigheter og treningsoppmøte. Laguttak skjer i god tid, og spillerne får roller som passer deres nivå og forutsetninger. Målet er å beholde plassen i divisjonen og utvikle laget videre.
Trenerteamet avgjør fordeling av spilletid og taktiske disposisjoner under kamp. Spillerne deltar hovedsakelig på eget lag, men det kan kombineres med spill på junior ved behov.
Treningsinnhold
Treningene følger klubbens røde tråd. Fokus er på tekniske ferdigheter, samt grunnleggende angreps- og forsvarsspill. Øktene skal ha høy intensitet og speile kampsituasjoner.
Avslutning av sesong
Lagapparatet avholder sesongavslutningsmøte med informasjon om planene for neste sesong, turneringer og spillerstatus. Målet er å skape forutsigbarhet og godt samhold i gruppa.
Målsetting
Satsingen på håndball på dette nivået er 100 %. Spillerne møter høye krav til forberedelser, disiplin og gjennomføring – både på trening og i kamp. Det forventes en obligatorisk innstilling om å gi alt for laget i alle situasjoner. Øvelser gjennomføres med høyest mulig fart og intensitet, og fysisk krevende treninger er en naturlig del av hverdagen.
Spillerne skal utvikle kamp- og vinnervilje, forstå sin rolle i laget, og ta ansvar for egen utvikling. Det er et tydelig mål om å prestere på høyt nasjonalt nivå, og å videreutvikle spillere til eliteserien.
Kjennetegn ved elitesatsing i ÅHK:
Trenerens oppgaver
Treneren har et stort ansvar, både sportslig og organisatorisk:
Sesongplanlegging
Treningsinnhold
Coaching av laget
Laget coaches for å prestere maksimalt og i tråd med klubbens ambisjon om å nå 1. divisjon og etablere seg i toppen. Spillertroppen tas ut i god tid før kamp, og kampen gjennomføres med klare roller og definert mål.
Spilletid vurderes ut fra ferdigheter, innsats, holdning og treningsoppmøte. Spillere kan delta på både D2, Junior og Lerøy – dette koordineres tett for å sikre optimal utvikling og unngå overbelastning.
Spillerutvikling og miljø
Miljøet i laget skal være inkluderende og støttende. Vi er opptatt av at spillerne skal oppleve mestring, idrettsglede, samhold og utvikle en sterk vinnermentalitet – både individuelt og som lag.
Foreldre og støtteapparat
Foreldre og øvrige støttespillere holder seg på tribunen under trening og kamp. Lagapparatet avholder et sesongavslutningsmøte med fokus på neste sesong, turneringer, og hvem som blir med videre.
Målsetting
Superlaget er en særdeles viktig del av ÅHKs arbeid med fysisk aktivitet og sosial inkludering. Her skal alle som ønsker det få mulighet til å spille håndball – uansett funksjonsnivå. Laget er bygget på verdier som fellesskap, idrettsglede, mestring og fair play.
Målet er å skape et trygt og positivt treningsmiljø hvor utvikling, bevegelsesglede og fellesskap står i sentrum. Her er det plass til alle, og det legges vekt på mestring fremfor prestasjon.
Fokusområder:
Trenerens oppgaver Treneren har en nøkkelrolle og er alltid spillerens støttespiller:
Pedagogisk tilnærming Vi bygger på prinsippet:
Det jeg hører – glemmer jeg. Det jeg ser – husker jeg. Det jeg gjør – lærer jeg.
Spillerne skal lære gjennom å være i aktivitet. Treningen tilpasses hver enkelt, og det viktigste er at alle opplever mestring og har det gøy.
Treningsinnhold
Superlaget er et symbol på ÅHKs visjon om at håndball er for alle – og at vi sammen skaper et lag der alle får delta, bidra og vokse.
For å kunne gjennomføre all konkurranseaktivitet som skjer i regi av Ålgård Håndballklubb, er vi helt avhengige av dommere. Målet vårt er å utvikle egne dommere i et antall som minst dekker kravene fra Norges Håndballforbund innen 2025. Samtidig ønsker vi å skape et trygt, inkluderende og faglig sterkt utviklingsmiljø for klubbens dommere.
Satsing på dommerutvikling
Vi starter rekrutteringen tidlig og ønsker at alle spillere på J/G14 gjennomfører dommerkurs og dømmer kamper i aldersgruppen 7–11 år. På denne måten blir unge spillere tidlig kjent med dommerrollen og får verdifull erfaring på banen – fra en annen vinkel.
Målsetting og tiltak:
Videre utvikling
Vi oppfordrer flest mulig til å ta Dommer 1-kurs og dømme i regionens kamper fra 12 år og oppover. Dette gir både personlig utvikling, styrker dommermiljøet i klubben – og bidrar til bedre kampgjennomføring for alle lag.
Dommere er en viktig del av håndballfamilien i ÅHK, og vi jobber for at dommerne våre skal føle eierskap, trygghet og stolthet i rollen.