ENDELIG CUP IGJEN

Pinsehelgen 2022

Endelig kunne Ålgård Håndballklubb samle store deler av klubben for å reise på cup.

3 fylte busser, flere biler og foreldre som kom etter i både bobil og biler for å bo på camping i bobil, telt eller hos slekt/venner, airbnb eller hotell.

Helgen inneholdt alt man kan drømme om når det gjelder cuplivet:

• 18 Ålgårdlag
  • 150 spillere/lagledere
  • En god gjeng foreldre utenom
  • luftmadrass
  • trange klasserom
  • lite søvn
  • noe klær på avveie
  • et yrende folkehav med spillere, lagledere, publikum
  • strålende vær
  • over 1000 kamper
  • mange kiosker
  • hoppeslott
  • baner ute og inne
  • svettelukt
  • kaldt vann i dusjene til siste lagene som dusjer
  • kø på matbuffeten
  • Tog av lag/klubber gjennom Stord sentrum
  • svette, tårer og jubelscener
  • slitne bein etter strålende innsats
  • putekrig mellom guttene og jentene
  • bading i svømmebasseng
  • kamper kl 08:00 – 21:30
  • kjekke gutter og jenter fra andre klubber (tror Kopervik var det mest interessante denne gangen)

Denne helgen kan ikke måles på noen måter i hvor stor verdi den har for klubben. Å reise sammen med spillere fra 9 år og opp til 16år er helt magisk. Knytte bånd sammen, heie på hverandre, støtte og hjelpe hverandre, bli kjent både barn, ungdom og voksne, opplevelser og erfaringer som man samler på veien. IDRETTSGLEDE og SAMHOLD. Det er dette som gjør idretten så verdifull. Det er dette som bygger en klubb.

Ålgård viste godt igjen på Stord denne helgen. Med 18 lag fordelt på jenter og gutter 9, 10, 11, 12, 13, 14 og 15år var det umulig å ikke legge merke til oss. Tilbakemeldingene fra klubber vi møtte på banen, arrangørene og dugnadsfolkene var at ÅLGÅRD HÅNDBALL var en kjekk klubb å bli kjent med.

Da er det ekstra stas å bil belønnet med en sjekk på 10 000kr som BESTE KLUBB 🙂

De yngste lagene spilte ute på Idrettsanlegget på kunstgressbaner. Her spant de avgårde så gummiknottene i gresset skvatt. Mange kamper hver dag.

12års lagene spilte noen kamper inne og noen ute. Det er siste året uten viderespill i cupsammenheng.

Jenter og gutter 13, jenter 14 og jenter 15 spilte alle kampene sine inne.

Gutter 13 (som består av flest 12-åringer)  spilte mange gode kamper og imponerte flere av lagene med godt spill. Et par av lagene hadde endel mer kilo muskler og mange cm i høyden ekstra i forhold til våre gutter som er helt naturlig i den alderen. Guttene kom på 3.plass i puljen og gikk til B-sluttspillet. Her ble kvartfinale vunnet på sudden-death og deretter gikk guttene på et surt tap på sudden-death i semifinalen.

Jenter 13 – her hadde vi tre lag. Ålgård 1 kom helt til finalen og tapte knepent mot Åsane. Dette var siste kamp før hjemreise og ALLE Ålgårdlagene heiet jentene frem under finalen. Magisk stemning. Ålgård 2 spilte mange gode kamper, men måtte etter en fantastisk åttendelsfinale gi tapt i kvartfinalen i B-sluttspillet. Ålgård 3 (bestående av J12 spillere) viste muskler i innledende gruppespill, men pga målforskjell så ble det B-sluttspill. Men her imponerte de og stakk av med seieren i finalen. Det ble både jubel og tårer på tribunen fra Ålgårdsgjengen.

Jenter 14 og Jenter 15 – her hadde vi et lag i 14års-klassen og et lag i 15års-klassen. Noen av spillerne spilte på begge lagene. Jentene viste solide takter og gikk til finalen i begge klassene. Dessverre så klarte ingen av disse lagene å trekke det lengste strået i finalene, men stor pokal og hver sin ball for å bli nr 2 er fantastisk bra når den første skuffelsen har lagt seg.

Det var en gjeng hese, litt trøtte, men ikke minst veldig glade håndballspillere som satte seg i bussen på vei hjem 2.pinsedag i firetiden.

Et par sokker, en sko, en jakke og litt sånn i manko på veien hjem…….men fulladet med opplevelser, minner, erfaringer og idrettsglede.

Altså – en helt perfekt CUPHELG 🙂

Vi gleder oss allerede til neste gang vi kan reise på tur.

PS! vi har alt glemt alt med luft som forsvant på mystisk vis i luftmadrassen i løpet av natten, iskaldt vann i dusjen til siste gjeng, lårhøna kjenner vi så vidt til og muligens guttene på Ålgård er like kjekke som guttene på Kopervik………..

Info lagsidene

Når vi målet innen 1.mai?