SPORTSLIG UTVIKLING
Sportslig Handlingsplan
Er et dokument som sier noe om hva Ålgård Håndball Klubb (ÅHK) står for, hva klubben kan tilby og hva som forventes av alle som er involvert.
Handlingsplanen er utarbeidet av sportslig utvalg, samt god hjelp fra andre ressurspersoner i klubben. Det er viktig at alle som er involvert i klubben er kjent med og følger handlingsplanen.
Handlingsplanen er inndelt i to deler. Første del er en generell del, del to er retningslinjer og mål for de enkelte trinnene.
ÅHK tilbyr aktivitet til medlemmer fra lek 4-6 år og opp til D2, vårt damelag i 2.div.
Det innebærer at mange familier på Ålgård lever med og for ÅHK, i medgang og i motgang. Målsetningen med ÅHK’s virksomhet er ikke bare å utvikle dyktige håndballspillere på elitenivå. Vi ønsker også å bidra til at barn fra lek 4-6 år og oppover får et positivt forhold til ball, da særlig håndball, samtidig som at det skal være stort fokus på sosial utvikling. Vi ønsker at alle som er delaktige i ÅHK har respekt for hverandre og godtar ulikheter. Dette gjelder alle involverte, de som er aktive håndballspillere, de som har ulike verv og foresatte. Dette er grunnleggende for at klubben utvikler seg både sportslig og som en sosial arena.
I vår klubb er det plass til alle som følger de regler, retningslinjer og krav som til enhver tid er gjeldende på de ulike nivåene ÅHK består av lek 4-6 år, mini 6, mange aldersbestemte håndballag, superlaget, juniorlag og damelag. ca. 300 aktive håndballspillere. For å drive dette behøver vi hjelp av ulike slag. Om du ikke selv er aktiv håndballspiller, finnes det mange muligheter for å bidra. Du kan være med å støtte, hjelpe og arbeide for å gi våre spillere de beste mulighetene til utvikling, og til å etterhvert kunne måle krefter mot de beste lagene i landet.
Velkommen til Ålgård Håndball Klubb!
Klubbens målsetting
Målsettingen for ÅHK’s virksomhet som er beskrevet i denne handlingsplanen skal være kjent for alle medlemmene i klubben. Dette skaper forutsetninger for «den røde tråden». Den røde tråden skal være kjent for alle spillere, trenere, ledere og foreldre fra lek 4-6 år og opp til D2.
Klubbens verdier
Begeistring – Respekt – Innsatsvilje – Stolthet = BRIS. Disse etterleves av klubbens ledelse, komitemedlemmer, trenere, oppmenn, spillere og andre medlemmer.
Styring og oppfølging
Ansvaret for å følge opp arbeidet og implementeringen av målene i den sportslige handlingsplanen ligger hos sportslig utvalg/styret i klubben.
Rekruttering
Det er en forutsetning for ÅHK at en sikrer god rekruttering til klubben. Lek 4-6 år og håndballskolen er i så måte særdeles viktig.
Bredde og elitesatsing
ÅHK er en klubb for alle. Det er viktig at en alltid arbeider for individenes beste, noe som også er i klubbens interesse. For tidlig elitesatsing og resultat-tenkning innebærer ofte at en risikerer å miste spillere. Dette er uheldig da det er vanskelig å forutse hvordan spillerne i tidlig alder vil utvikle seg. Et av klubbens mål er å utvikle dyktige håndballspillere til elitenivå. Dette innebærer at kravene til spillerne må stige i takt med at junioralderen nærmer seg. ÅHK arrangerer håndballskole i høst- og vinterferier.
Klubbens krav til ledere
Mange av klubbens ungdomsledere rekrutteres gjennom foreldregruppen når egne barn begynner å spille handball.
Det er viktig at alle ledere i klubben vet hvilke krav som stilles til dem fra klubben, spillere og foreldre. Ledere skal følge opp målene som er satt i denne handlingsplanen.
ÅHK vil ha ledere og medlemmer som:
- følger handlingsplanen og «Den røde tråden»
- er tydelige og ærlige mot omgivelsene
- kan engasjere seg, vise begeistring og innsatsvilje.
- viser respekt for hall, ledere, andre frivillige, trenere og spillere
- er stolte av hall, klubb, ledere, andre frivillige, trenere og spillere
- kan bidra til å skape en "vi-følelse" i klubben
- gir tillit både på- og utenfor banen
- kan lede og få med seg hele gruppen
- er lydhør og tar til seg nye impulser
- informerer- og gir tydelige tilbakemeldinger til spillerne
Målsettingen for ungdomsvirksomheten:
- tilføre klubbens elitesatsing teknisk velutviklede spillere, vel rustet for de krav som stilles i både junior- og seniorhåndball.
- hver sesong å få frem spillere og satse på Bring og Lerøy lag
- bidra til å utvikle ungdommer til å bli gode forbilder både på og utenfor banen, samt på skolen.
Sportslige mål
- Skape forutsetninger for å være regionens beste klubbe med forankring i lokale spillere.
- rykke opp i Eliteserien innen 2028
- Håndball for alle - flest mulig lengst mulig
- utvikle og etablere flere guttelag, etterhvert herrelag.
- tilby målvaktene et ekstra treningstilbud ved egne målvakts-treninger
Sosiale mål
Den sosiale målsetningen er å medvirke til at ungdommen utvikles til gode forbilder og samfunnsborgere. Alle ungdommer som begynner å spille håndball kan naturligvis ikke bli eliteseriespillere, men samtlige skal kunne se positivt tilbake på tiden som barne- og ungdoms-spiller i ÅHK.
Hovedmålsettingen er at alle skal synes det er gøy å være sammen med laget uansett om det er kamp, trening eller annen aktivitet. Det skal være en trygg og vennlig atmosfære slik at alle føler seg velkommen og delaktige i laget. Det er mulig å kombinere sosial virksomhet med høy sportslig kvalitet. Målene hjelper oss til å skape engasjement, klubbfølelse og delaktighet i ÅHK`s virksomhet.
Økonomiske mål
ÅHK gjennomfører ulike aktiviteter for å finansiere den omfattende virksomheten i klubben, noe som innebærer en del arbeid for ledere, spillere og foreldre med tanke på å skape balanse i økonomien.
Hovedtrener:
- er ansvarlig for spillernes sportslige utvikling
- planlegger og gjennomfører hall (ball) og fysisk aktivitet.
- er ansvarlig for laguttak
- er ansvarlig for coachingen under kampene
- er ansvarlig for den sportslige planlegging av sesongen
- er ansvarlig for hospitering og opp- og ned flytting av lagets spillere i samarbeid med trenerkoordinator og det andre lagets hovedtrener - “triangel”.
- er ansvarlig for at laget følger klubbens sportslige retningslinjer (den røde tråd)
- skriver årsmelding for laget i samarbeid med lagleder som innleveres snarest etter sesongslutt
Assisterende trener(e):
- planlegger og gjennomfører hall og fysisk aktivitet i samarbeid med hovedtrener
- hjelper til ved laguttak
- assisterer hovedtrener ved kamper
- hjelper materialforvalteren ved behov
Oppmann/kvinne 1:
- følger de retningslinjene som til enhver gjelder i klubb, krets og forbund
- planlegger sesongen for laget i samarbeid med hovedtrener
- tar hånd om kontakt med andre lag og evt. serieadministrasjon
- planlegger og gjennomfører hjemmekampene i forhold til sekretariat, bemanning etc.
- håndterer kontakten mellom lagledelsen og foreldregruppen
- holder kontroll på lisenser og fører matchprotokoll til kampene
- er ansvarlig for å organisere eventuelle cuper og treningssamlinger
- løpende ansvar for å melde fra til klubben ved endringer på spillerstallen i sitt lag, slik at klubben til enhver tid kan ha et oppdatert medlemsregister.
Oppmann/kvinne 2:
- bidrar til et godt, sosialt og sunt miljø i laget og klubben
- være oppmann/kvinne 1 sin hjelper
- ansvarlig for administrering og gjennomføring av dugnader på laget, i hht klubbens oppsett
- motiverer, varsler og fortløpende informerer foreldrene om dugnader og arbeidsoppgaver.
- ansvarlig for eventuelle avslutninger og sosiale tilstelninger for laget, og at disse skjer i tråd med klubbens retningslinjer og prosedyrer.
Foreldre skal hjelpe til med mange av de ulike funksjonæroppgavene som kreves for å drive klubben vår. Med en positiv forelderinnsats minker belastningen på det valgte styret og lags-apparatet.
Arbeidsoppgaver til foreldre:
fungere som kampfunksjonærer og sitte i sekretariat ved kamper
- arbeide i kiosk/kafe og evt. andre dugnader
- være behjelpelige med kjøring til trening og kamper
Som forelder, vil vi at du:
- i sammenheng med treninger og kamper, opptrer både sportslig og lojalt for ÅHK
- henvender deg til klubbens ansvarlige om du har egne meninger om hvordan klubben og laget drives, dvs. til lagets hovedtrener eller sportslig ansvarlig/styret i klubben.
- unngår å kritisere lagets ledere i direkte tilknytning til trening eller kamp. Vent med kritikken til dagen etter, og henvend deg da til hovedtrener eller sportslig ansvarlig/styret i klubben.
- unngår å sette negativt press på ditt barn. Oppmuntrer og berømmer i stedet det han/hun har gjort. Ikke kritiser andre unger sine ferdigheter under trening, kamp eller i ditt barns nærvær
- skaper en trygg og harmonisk stemning gjennom å samarbeide med andre foreldre, med lagets ledere, samt med andre lag i klubben
- bidrar til at foreldremøter blir et forum der kreative ideer og synspunkter diskuteres
- ser til at ditt barn har funksjonelt utstyr. Forhør deg gjerne med noen av lederne.
- ser til at ditt barn kommer i rett tid til trening og kamper, samt følger lagsregler
- hjelper ditt barn med riktig og sunt kosthold
- hjelper til som funksjonær ved kamper og turneringer
- hjelper til med dugnader, lotteri og eventuelt andre inntektsbringende tiltak i laget og klubben
- oppholder deg på tribunen under trening/kamp, ikke i garderobene eller ved innbytterbenk
- respekterer at under trening/kamp er det treneren som coacher spillerne, ikke du!
Ved trening og kamp skal ÅHK og Norges Håndballforbund sine regler og bestemmelser følges.
Oppførsel
I ÅHK ønsker vi et godt kameratskap som innebærer respekt og ydmykhet i kontakt med spillere, ledere og andre. Lagets trivsel, utvikling og lags-prestasjon skal alltid gå foran.
Mobbing tolereres ikke i ÅHK!!!
Alle spillerne i ÅHK respekterer hverandre, trenere, lagledere, materialforvaltere, foreldre eller andre personer de har med å gjøre i forbindelse med trening og kamp.
Følgende er en ÅHK-spillers innstilling:
- jeg skal være en god kompis og lagkamerat, og
- jeg skal ha fokus på å spille andre gode
- jeg skal være snill, hyggelig og ydmyk
- jeg skal være hjelpsom mot andre
- jeg skal alltid ta hensyn til andre
- jeg skal gi andre ros
- jeg gleder meg over andres suksess
I et ÅHK-lag skal vi:
- være hjelpsomme og stille opp for hverandre
- ikke erte eller mobbe hverandre
- ikke le av de som mislykkes
- høre på og respektere trenere og ledere
- unngå ufin språkbruk og banning
- ha det gøy!
Oppførsel mot andre lag:
- opptrer alltid sportslig mot motstanderne våre
- vi erter ikke
- vi spiller reint
- vi takker alltid for kampen på en ordentlig måte
Oppførsel mot dommeren:
- vi hører alltid på dommeren, og adlyder selv om vi mener det er feil
- vi kritiserer aldri dommeren
- vi takker alltid dommeren for kampen
Oppførsel på trening:
- jeg hører oppmerksomt på treneren og har fokus på treningen
- jeg jobber mot å ha kamplignende intensitet på alt jeg gjør i treningen
- jeg gjør alltid mitt beste på trening, selv når det går tungt
- jeg stopper med en gang treneren blåser i fløyta og holder ballen i ro
- jeg melder alltid fra om eventuelt forfall til treneren i så god tid som mulig
Oppførsel på kamp:
- jeg er konsentrert på kampen helt fra “spillermøtet”
- jeg gir alt for lagkameratene og laget
- jeg pepper de andre positivt hele tiden før, under og etter kampen
- jeg aksepterer det treneren bestemmer
Mobilbruk på kamp/trening:
- jeg setter alltid mobilen på lydløs og legger vekk mobilen i det jeg går inn i garderoben.
- jeg tar aldri bilder av andre eller deler bilder av andre uten deres samtykke
Oppfølging
Oppfølging av disse reglene skjer gjennom spillerne selv, ledere, trenere og lag-apparat i de ulike lagene.
Konsekvenser
Hvis spillere, ledere og andre ikke oppfyller kravene til oppførsel har trenere og lagledelse rett til å utvise han/henne fra treninger og/eller kamper.
Ved gjentatte forseelser:
- Det blir gjennomført samtaler mellom foreldre, spiller og klubb. Ved behov mottar spiller/foreldre skriftlig advarsel fra klubben
- Ved gjentagelse etter skriftlig advarsel, kan ÅHK utestenge spilleren fra klubbens aktiviteter
I ÅHK ser vi meget alvorlig på bruk av rusmidler, narkotika og doping. Vi tillater ingen form for bruk av snus, tobakk, alkohol eller narkotika i våre lag.
Når det gjelder doping, følger vi NIF’s dopingreglement. Ålgård Håndball er et RENT IDRETTSLAG og sertifiserer seg jevnlig gjennom ANTIDOPING NORGE. Spillere fra 16 årslag og opp til senior 2.divisjon må gjennomføre REN UTØVER i vår klubb.
Vi anser i dag at bruk av kosttilskudd ikke har noen positiv innvirkning, om ikke en lege foreskriver noe annet. Vi anbefaler et variert og godt norsk kosthold.
Konsekvenser:
Når det gjelder bruk av dopingpreparater vil klubben umiddelbart rette seg etter Norges Idrettsforbund og Olympiatoppens retningslinjer.
Det er nulltoleranse for diskriminering og trakassering uansett kjønn, etnisk bakgrunn, livssyn, seksuell orientering og funksjonshemming i norsk idrett. Det er et viktig mål å utvikle toleranse og forståelse, samt skape erkjennelse av menneskers likeverd for å unngå diskriminering, trakassering og hets. Alle bør jobbe for å etablere trygge miljøer og en trygg atmosfære for både barn, unge og voksne. Voksne respekterer utøvernes personlige rom og overskrider aldri grensene for akseptabel oppførsel.
Følgende retningslinjer gjelder i hele norsk idrett:
- Behandle alle med respekt, og avstå fra alle former for kommunikasjon, handling eller behandling som kan oppleves som krenkende.
- Unngå berøringer som kan oppleves som uønsket.
- Unngå alle former for verbal intimitet som kan oppleves som seksuelt ladet.
- Unngå uttrykk, vitser og meninger som omhandler utøveres kjønn eller seksuelle orientering på en negativ måte.
- Tilstrebe å ha begge kjønn representert i støtteapparatet.
- Unngå kontakt med utøvere i private rom uten at det er flere til stede eller det er avtalt med foresatte eller idrettsledelsen.
- Vise respekt for utøverens, trenerens og lederens privatliv.
- Unngå doble relasjoner. Dersom et gjensidig forhold etableres bør situasjonen tas opp og avklares åpent i miljøet.
- Ikke tilby noen form for motytelse i den hensikt å forlange eller forvente seksuelle tjenester i retur.
- Gripe inn og varsle dersom man opplever brudd på disse retningslinjene.
(Kilde: Norges Idrettsforbund, www.idrett.no)
I ÅHK varsles minimum 2 stk: styreleder og daglig leder
Håndball er i barne- og starten på ungdomsalderen først og fremst en fritidsaktivitet. Dette gjør at vi ser skolearbeidet som det primære i denne alderen. Skolearbeidet tas godt hånd om og skolearbeidet settes ikke til side på grunn av håndball. I de eldste lagene i klubben blir det stilt store krav til å planlegge, slik at man kan lykkes med kombinasjonen skole og håndball.
En må være tydelig og stille krav til skolearbeidet allerede fra spillerne er ganske unge. Klare grenser må settes i forhold til tidsbruk i fritiden med tanke på data- og TV-spill kontra skolearbeid og trening.
Klubben hjelper spillerne med å utvikle holdning og evne til å planlegge, noe som er nødvendig dersom en skal kombinere skole og håndball. Dette skjer i samarbeid med foresatte.
Vi er også interessert i hvordan ungdommenes oppførsel er for øvrig på skolen, og ønsker en dialog for å være med på å påvirke og forebygge dårlig oppførsel.
Trening
Bedrives på og utenfor håndballbanen året rundt f.o.m. J/G12, og er alderstilpasset i forhold til momentene fysikk, teknikk, overblikk, forståelse og teori etter trenerens direktiver.
Spillerne er på plass i god tid før trening, slik at oppvarming, påkledning og gjennomgang av treningen kan foregå uten unødvendig stress. Etter treningene, vurderes nedjogging, uttøying etc.
Fra J/G12 og oppover er det ekstra viktig med god garderobekultur, gjerne med dusj etter trening.
Ved fravær fra trening skal trener meddeles dette i god tid. Dette skal være en rutine fra J/G12 og oppover.
Fra og med J / G 12 skal ingen foreldre uten et verv befinne seg i garderobe før, under eller etter trening. Under trening skal alle som ikke er på banen, opp på tribunen. Ingen skal oppholde seg på innbytterbenk eller i tilknytning til denne. Andre kan tilkalles fra tribunen ved evt. behov.
Tilstedeværelse på trening og kamp
Med tilstedeværelse menes ikke kun den fysiske tilstedeværelsen, men også den mentale og innstillingen til aktiviteten. Dette er viktig for både den individuelle prestasjonen og for lagets totale prestasjon som en helhet.
Kravene vil bli større jo eldre spillerne blir.
Spillerens innstilling er avgjørende. Som hovedregel kan vi si at den som alltid gjør sitt beste, som virkelig ønsker å bli god og som gjør de riktige valgene i forhold til det, vil bli best i det lange løp! Innsats- og treningsvilje er også et talent!
Nivåtilpassing på trening
Trening og spill skjer med og mot spillere innenfor samme alder.
Barn og ungdom utvikler seg forskjellig. Det er hensiktsmessig og til en viss grad ha nivåtilpasset aktivitet på treningene der det lar seg gjøre.
Alle spillere, uansett hvor langt de er kommet i utviklingen skal få like muligheter til individuell utvikling.
Spill
Spill foregår i det antall serier som er nødvendig for at alle skal få spille. Alle som trener får i utgangspunktet spille om de følger regler og til enhver tid gjeldende krav, men i hvilket lag avgjøres av spillerens utvikling og treneren.
På lagene J/G12 – J/G15, er det tilstedeværelse, ferdighet og innstilling som er avgjørende. Når det gjelder lagene mini 6 – J/G11, er det ikke ferdighetene som er avgjørende, men tilstedeværelsen, dvs. like lag hvis det finnes så mange spillere at det kan lages flere lag.
Mini 6 – mini 9, spiller seriekamper som turneringer i weekender, uten tabell.
J/G10- og 11, spiller i aktivitets-serie.
J/G12-16, spiller i serie med tabell ut i fra det nivået laget til enhver tid innehar.
J/G16 og Junior, skal hvert år være konkurransedyktige inn mot Bring og Lerøy.
Alle lagene kan delta i turneringer som er godkjent av sportslig utvalg.
Ved alle kamper møter spillerne til avtalt tid og sted før kamp, og det skal ikke være foreldre i garderoben en viss tid før og etter kamp. Hvert lag bestemmer selv hvilke tider som gjelder.
Under kampene er det kun trenere og spillere som befinner seg rundt innbytterbenk. Andre kan tilkalles ved behov. Alle involverte i lagene oppfører seg på et sportslig og hederlig sett ovenfor motstandere, dommere og andre funksjonærer.
Hovedregelen er at spillerne tilhører laget til sin egen aldersgruppe.
Hospitering av spillere mellom lagene
Mulighet for hospitering gjelder alle spillere hvis de har lyst til å hospitere og fyller kriteriene for dette, men det er trenerne på de enkelte lag som har ansvaret for å gjennomføre hospiteringen. En viktig presisering her er at hospitering skjer i tillegg til, ikke istedenfor aktivitet på eget lag.
En forutsetning for at dette systemet skal fungere, er at hovedtrenerne på begge lagene har en god dialog om hvilke spillere dette gjelder og når det skal hospiteres. Spillerne/foreldrene blir informert i god tid av sin egen trener angående hospitering til nytt lag.
Fra J/G12 har alle lag minimum 1 plass ledig for hospitering fra årskullet under på alle seriekamper.
Ved hospitering mer enn 1 års trinn, bestemmes dette via dialog mellom hovedtrener, sportslig ansvarlig, spiller og foreldre. Sportslig ansvarlig har myndighet til å foreta den endelige beslutningen ved uenigheter.
Kriterier for hospitering:
- Ferdighet
- Holdninger/oppførsel
- Innsats/fokus
Opp- og nedflytting av spillere mellom lagene
Skjer når det er åpenbart at spillerens utvikling blir hemmet i egen aldersgruppe. Dette bestemmes via dialog mellom hovedtrener, sportslig ansvarlig, spiller og foreldre. Sportslig ansvarlig har myndighet til å foreta den endelige beslutningen ved uenigheter.
Ved opp- og ned-flytting skal den berørte spilleren periodevis trene og spille med sitt opprinnelige lag om det er hensiktsmessig. Det er viktig at trenerne sammen med trenerkoordinatoren samarbeider om planleggingen av dette, slik at spilleren får en lett overgang tilbake til sitt aldersmessig tilhørende lag når det måtte være riktig. Trenerne i de berørte lagene avgjør, og både foreldrene og den sportslige ansvarlige/styret i klubben må være delaktige i prosessen.
Følgende figur danner grunnlaget for hvordan ulik trening vektlegges på de ulike alderstrinnene våre og er viktig å ha i «bakhodet» ved all treningsplanlegging på alle lagene våre:
Den røde pyramiden med den blå diamanten illustrerer hvordan toppidrettsaktiviteten og breddeidrettsrettsaktiviteten danner et fundament for realiseringen av ungdomsidretten. I ÅHK jobber vi for å kjøre to parallelle løp. "Flest mulig, lengst mulig" er viktig for oss, samtidig som vi må kombinere dette med en gradvis elite-satsning fra J/G16, da vi er en topphåndballklubb
Målsetting:
Målsetningen for lek 4 - 6 år er å bli kjent og trygg i hallen, øke interessen for sporten, både for barna og familiene deres.
Vårt mål er at så mange som mulig skal ville spille håndball og være en del av klubbmiljøet.
Vi er opptatt av følgende for lek 4 – 6 år:
- treffe kamerater og bli kjent med andre
- gode opplevelser
- idrettsglede
Trenerens oppgaver:
Å skape et miljø som oppfordrer til læring gjennom lek og at en lærer av hverandre. Unngå for mye kø under treningene. Barn vil være aktive og mister fort interessen hvis de blir for stillestående. Gi korte muntlige instrukser og vis øvelsene praktisk på banen.
Det jeg hører – glemmer jeg!
Det jeg ser – husker jeg!
Det jeg gjør – lærer jeg meg!
Barn liker å prøve på forskjellige ting. Derfor er det viktig å skape et miljø der det er lov å prøve seg. Når en prøver nye ting er det naturlig at en ikke alltid lykkes med en gang. Spillerne gis positiv feedback - negative tilbakemeldinger unngås. Ved denne arbeidsmåten skapes det et positivt miljø, hvor spillerne oppfordres til å tenke selv og spørre for å løse utfordringene.
- prøve, øve og mislykkes - prøve, øve og lykkes
- lek-betont trening
- utvikling er viktigst, alle er like mye verd
Treneren er barnas forbilde og opptrer alltid som dette:
- er forberedt og klar til å sette i gang treningene.
- er ansvarlig for spillernes sportslige utvikling
- planlegger, skriver ned og arkiverer alle treningene.
- viser alle øvelsene.
- fokuserer på ferdigheter – ikke på resultater.
- lar barna tenke og løse utfordringer selv, eller ved at de spør treneren.
Målsetting:
Målsetningen for mini 6 og 7 er å fortsatt øke interessen for sporten, både for barna og familiene deres.
Vårt mål er at så mange som mulig skal ville spille håndball og være en del av klubbmiljøet.
Vi er opptatt av følgende for mini 6 og 7:
- treffe kamerater
- gode opplevelser
- idrettsglede
Trenerens oppgaver:
Å skape et miljø som oppfordrer til læring gjennom lek, og at en lærer av hverandre. Unngå for mye kø under treningene. Barn vil være aktive og mister fort interessen hvis de blir for stillestående. Gi korte muntlige instrukser og vis øvelsene praktisk på banen.
Det jeg hører – glemmer jeg!
Det jeg ser – husker jeg!
Det jeg gjør – lærer jeg meg!
Barn liker å prøve på forskjellige ting. Derfor er det viktig å skape et miljø der det er lov å prøve seg. Når en prøver nye ting er det naturlig at en ikke alltid lykkes med en gang. Spillerne gis positiv feedback – negative tilbakemeldinger unngås. Ved denne arbeidsmåten skapes det et positivt miljø, hvor spillerne oppfordres til å tenke selv og spørre for å løse utfordringene.
Sideskift
- prøve, øve og mislykkes - prøve, øve og lykkes
- spill på tvers - små lag med enkle regler
- lek-betont trening
- utvikling er viktigst, alle er like mye verd
Treneren er barnas forbilde og opptrer alltid som dette:
- er forberedt og klar til å sette i gang treningene.
- er ansvarlig for spillernes sportslige utvikling
- planlegger, skriver ned og arkiverer alle treningene.
- viser alle øvelsene.
- fokuserer på ferdigheter – ikke på resultater.
- lar barna tenke og løse utfordringer selv, eller ved at de spør treneren.
Sesong planlegging:
Laget deltar på turneringer satt opp av kretsen (ring…) i løpet av sesongen
Coaching av laget:
- treningskamper – alle spiller like mye
- seriekamper – alle spiller like mye
- turneringer – alle spiller like mye
Det skal ikke forgå noen form for topping av laget, og laget settes opp i god tid før kamp. Er det behov for å fordele spillerne på flere lag, deles lagene inn så jevnbyrdige som mulig. Kampen er en del av spillernes langsiktige utvikling og fokus ligger på ferdighet framfor resultat. Kamper gjennomføres etter NHF sine retningslinjer.
Hvis det er behov for at spillere deltar på kamper ett alderstrinn opp, lages det et rullerende system av treneren. Alle barna skal få muligheten til å prøve seg hvis de ønsker det og er moden nok. Det skal ikke forgå noen form av spissing av spillere på dette alderstrinnet. Alle spillere deltar først og fremst på sitt alderstrinn, spill opp kommer i tillegg til spill på eget lag.
På mini 6 og 7 treffer man kamerater, har gode opplevelser og føler idrettsglede.
Treningsinnhold:
Henviser i hovedsak til klubbens røde tråd.
Fokuset ligger på å utvikle ferdigheter. Spill på tvers i små lag med enkle regler for å lære spilleforståelse. Prøve, øve og mislykkes - prøve, øve og lykkes. Være lek-betont trening. Hold alle aktive, så lite kø som mulig, kjøre stasjons-treninger så mye som mulig. Treningen er allsidig og trenings-momentene skal inneholde:
- krav til oppmerksomhet
- krav til konsentrasjon
- krav til trenings disiplin
- krav til nøyaktighet
- mange repetisjoner
Leken og spillet dominerer på alle treningene og spillet på banen skal være på mindre flater. Dette er med på å gjøre at hver spiller er mer med i spillet og mer i kontakt med ballen under treningene, noe som igjen gjør at det blir mer gøy å spille håndball. Dette er bra for å trene opp spilleforståelsen og sørger for at spilleren lærer seg til å ta raske avgjørelser på banen.
Alle barna forsøker seg som målvakt.
Lagapparatet avholder et avslutningsmøte for sesongen med fokus på neste sesong, evt. endringer, turneringer, hvem spillere er med videre etc., slik at alle vet hva som skjer.
Målsetting:
Målsetningen for J/G 8 og 9 er å øke interessen for sporten, både for barna og familiene deres.
Vårt mål er at så mange som mulig vil spille håndball og være en del av klubbmiljøet.
Vi er opptatt av følgende for J/G 8 og 9:
- treffe kamerater
- gode opplevelser
- idrettsglede
Trenerens oppgaver:
Å skape et miljø som oppfordrer til læring gjennom lek og at en lærer av hverandre. Unngå for mye kø under treningene. Barn vil være aktive og mister fort interessen hvis de blir for stillestående. Gi korte muntlige instrukser og vise øvelsene praktisk.
Det jeg hører – glemmer jeg!
Det jeg ser – husker jeg!
Det jeg gjør – lærer jeg meg!
Barn liker å prøve på forskjellige ting. Derfor er det viktig å skape et miljø der det er lov å prøve seg. Når en prøver nye ting er det naturlig at en ikke alltid lykkes med en gang. Spillerne gis positiv feedback og negative tilbakemeldinger unngås. Ved denne arbeidsmåten skapes det et positivt miljø, hvor spillerne oppfordres til å tenke selv og spørre for å løse utfordringene.
Treneren er barnas forbilde og opptrer alltid som dette:
- er forberedt og klar til å sette i gang treningene.
- er ansvarlig for spillernes sportslige utvikling
- planlegger, skriver ned og arkiverer alle treningene.
- viser alle øvelsene.
- fokuserer på ferdigheter – ikke på resultater.
- lar barna tenke og løse utfordringer selv, eller ved at de spør treneren.
Sesong planlegging:
Laget forsøker å delta på 1-2 turneringer i løpet av sesongen. Disse godkjennes på forhånd av sportslig leder/styret.
Coaching av laget:
- treningskamper – alle spiller like mye
- seriekamper – alle spiller like mye
- turneringer – alle spiller like mye
Her melder man på lag ut fra antall spillere. Kampen er en del av spillernes langsiktige utvikling og fokus ligger på ferdighet framfor resultat. Kamper gjennomføres etter NHF sine retningslinjer.
Hvis det er behov for at spillere på J/G 8 deltar på J/G 9 kamper, lages et rullerende system av treneren på J/G 8. (Samme gjelder for J/G 9 opp til J/G 10.) Alle barna skal få muligheten til å prøve seg ett hakk opp hvis de ønsker det og er modne nok. Det skal ikke forgå noen form av spissing av spillere på dette alderstrinnet. Alle spillere deltar først og fremst på sitt alderstrinn og spill opp kommer i tillegg til spill på eget lag. Det kan meldes på lag i øvet serien.
På J/G 8 og 9 treffer man kamerater, har gode opplevelser og føler idrettsglede.
Treningsinnhold:
Henviser i hovedsak til klubbens røde tråd.
Fokuset ligger på å utvikle ferdigheter. Spill på tvers i små lag med enkle regler for å lære spille- forståelse. Prøve, øve og mislykkes - prøve, øve og lykkes. Det skal være lek-betont trening. Hold alle aktive, så lite kø som mulig, kjøre stasjons-treninger så mye som mulig. Treningene er allsidige og trenings-momentene inneholder:
- krav til oppmerksomhet
- krav til konsentrasjon
- krav til trenings disiplin
- krav til nøyaktighet
- mange repetisjoner
Leken og spillet dominerer på alle treningene og spillet på banen er på mindre flater. Dette er med på å gjøre at hver spiller er mer med i spillet og mer i kontakt med ballen under treningene, noe som igjen gjør at det blir mer gøy å spille håndball. Dette er bra for å trene opp spilleforståelsen og sørger for at spilleren lærer seg til å ta raske avgjørelser på banen. La de barna som vil forsøke seg som målvakt få lov til å gjøre det. Motiver flest mulig.
Foreldre:
Oppholder seg i hovedsak på tribunen og ikke på bane eller ved innbytterbenk under treninger og kamper.
Lag-apparatet avholder et avslutningsmøte for sesongen med fokus på neste sesong, evt. endringer, turneringer, hvem spillere er med videre etc., slik at alle vet hva som skjer.
Målsetting:
Målsetningen for J/G 10 og 11 er å øke interessen for sporten, både for barna og familiene deres.
Vårt mål er at så mange som mulig vil spille håndball og være en del av klubbmiljøet.
Vi er opptatt av følgende for J/G 10 og 11:
- treffe kamerater
- gode opplevelser
- idrettsglede
Trenerens oppgaver:
Å skape et miljø som oppfordrer til læring gjennom lek og at en lærer av hverandre. Unngå for mye kø under treningene. Barn vil være aktive og mister fort interessen hvis de blir for stillestående. Gi korte muntlige instrukser og vise øvelsene praktisk.
Det jeg hører – glemmer jeg!
Det jeg ser – husker jeg!
Det jeg gjør – lærer jeg meg!
Barn liker å prøve på forskjellige ting. Derfor er det viktig å skape et miljø der det er lov å prøve seg. Når en prøver nye ting er det naturlig at en ikke alltid lykkes med en gang. Spillerne gis positiv feedback og negative tilbakemeldinger unngås. Ved denne arbeidsmåten skapes det et positivt miljø, hvor spillerne oppfordres til å tenke selv og spørre for å løse utfordringene.
Treneren er barnas forbilde og opptrer alltid som dette:
- er forberedt og klar til å sette i gang treningene.
- er ansvarlig for spillernes sportslige utvikling
- planlegger, skriver ned og arkiverer alle treningene.
- viser alle øvelsene.
- fokuserer på ferdigheter – ikke på resultater.
- lar barna tenke og løse utfordringer selv, eller ved at de spør treneren.
Sesong planlegging:
Det er ønskelig at laget deltar på 1-2 turneringer i løpet av sesongen. Disse godkjennes på forhånd av sportslig leder/styret.
Coaching av laget:
- treningskamper – alle spiller like mye
- seriekamper – alle spiller like mye
- turneringer – alle spiller like mye
Her kan man melde på både bredde og øvet lag. Kampen er en del av spillernes langsiktige utvikling og fokus ligger på ferdighet framfor resultat. Kamper gjennomføres etter NHF sine retningslinjer.
Hvis det er behov for at spillere på J/G 10 eller 11 deltar på kamper ett hakk opp, lages et rullerende system av treneren (på laget hos de yngste spillerne) for de spillerne som oppfyller kriteriene for hospitering. Alle spillere deltar først og fremst på sitt alderstrinn og spill opp kommer i tillegg til spill på eget lag. Det kan meldes på lag i øvet serien.
På J/G 10 og 11 treffer man kamerater, har gode opplevelser og føler idrettsglede.
Treningsinnhold:
Henviser i hovedsak til klubbens røde tråd.
Fokuset ligger på å utvikle ferdigheter. Spill på tvers i små lag med enkle regler for å lære spille- forståelse. Prøve, øve og mislykkes - prøve, øve og lykkes. Det skal være lek-betont trening. Hold alle aktive, så lite kø som mulig, kjøre stasjons treninger så mye som mulig.
Treningen er allsidig og trenings-momentene inneholder:
- krav til oppmerksomhet
- krav til konsentrasjon
- krav til trenings disiplin
- krav til nøyaktighet
- mange repetisjoner
Leken og spillet dominerer alle treningene og spillet på banen skal være på mindre flater. Dette er med på å gjøre at hver spiller er mer med i spillet og mer i kontakt med ballen under treningene, noe som igjen gjør at det blir mer gøy å spille håndball. Dette er bra for å trene opp spilleforståelsen og sørger for at spilleren lærer seg til å ta raske avgjørelser på banen.
Bryt ned øvelsene i del-momenter for siden å bygge på disse. Ettersom ferdighetene utvikles jo større vanskelighetsgrad i øvelsene klarer spilleren å håndtere etterhvert, derfor kan det være viktig og nivådele trenings-gruppa. La de barna som vil forsøke seg som målvakt få gjøre det.
Foreldre:
Oppholder seg på tribunen og ikke på bane eller ved innbytterbenk under treninger og kamper.
Lag-apparatet avholder et avslutningsmøte for sesongen med fokus på neste sesong, evt. endringer, turneringer, hvem spillere er med videre etc., slik at alle vet hva som skjer.
Målsetting:
Målsetningen for J/G12 er å øke interessen for sporten, både for barna og familiene deres. Kampene blir spilt på hel bane. Spillerne skal få utvikle sin motorikk på en mer avansert måte enn tidligere.
Trenerens oppgaver:
Å skape et miljø som oppfordrer til læring og at en lærer av hverandre. Unngå for mye kø under treningene. Barn vil være aktive og mister fort interessen hvis de blir for stillestående. Gi korte muntlige instrukser og vise øvelsene praktisk.
Det jeg hører – glemmer jeg!
Det jeg ser – husker jeg!
Det jeg gjør – lærer jeg meg!
Barn liker å prøve på forskjellige ting. Derfor er det viktig å skape et miljø der det er lov å prøve seg. Når en prøver nye ting er det naturlig at en ikke alltid lykkes med en gang. Spillerne skal gis positiv feedback og negative tilbakemeldinger unngås. Ved denne arbeidsmåten skapes det et positivt miljø, hvor spillerne oppfordres til å tenke selv og spørre for å løse utfordringene.
Denne perioden av spillernes utvikling kalles den motoriske gullalderen. I denne perioden kan det fokuseres enda mer for å utvikle teknikk treningen på alle plan.
Dette betyr at:
- spillerne er klar for mere avanserte former av motorisk trening
- grunnstyrke og bevegelighet er veldig viktige momenter
- motorikken automatiseres
Svakheter i utviklingen kan forekomme hos de spillerne som nærmer seg puberteten. En del av spillerne kan ha problemer med å koordinere sine bevegelser ettersom de er inne i en sterk vekstperiode. På denne tiden kan det fysiske aldersspennet være så stort som 5 år mellom to spillere.
Spillerne utvikles også sosialt og intellektuell i denne perioden. Dette betyr:
- det er viktig med regler – for eksempel det å klare å holde tidspunkter
- rettferdighet er viktig
- spillerne behøver bekreftelse på ting
- den logiske tenkemåten utvikles – Bruk taktikk tavlen!
- samarbeidsegenskapene utvikles
- lag-følelsen framtrer tydeligere
Treneren er barnas forbilde og opptrer alltid som dette:
- er forberedt og klar til å sette i gang treningene.
- er ansvarlig for spillernes sportslige utvikling
- planlegger, skriver ned og arkiverer alle treningene.
- viser alle øvelsene.
- fokuserer på ferdigheter – ikke på resultater.
- lar barna tenke og løse utfordringer selv, eller ved at de spør treneren.
Sesong planlegging:
Laget bør delta på 1-2 turneringer i løpet av sesongen. Disse skal være godkjent på forhånd av sportslig leder/styret.
En normal uke består av:
- 2-3 treninger i hall, gjerne med noen fysiske økter i den forbindelse
- lengden på treningene bør være 60-90 minutter.
- kamper gjennomføres etter Region Sør-Vest sitt kampoppsett
Coaching av laget:
- treningskamper – alle spiller så og si like mye
- seriekamper – spilletid vurderes av trenerteam
- turneringer – spilletid vurderes av trenerteam
Her kan man melde på både bredde og øvet lag. Laget settes opp i god tid før kamp. Er det behov for å fordele spillerne på flere lag, skal lagene deles inn så jevnbyrdige som mulig. Kampen er en del av spillernes langsiktige utvikling og fokus ligger på ferdighet framfor resultat. Kamper gjennomføres etter NHF sine retningslinjer.
Hvis det er behov for at spillere på J/G 12 deltar på J/G 13 kamper, lages et rullerende system av treneren på J/G 12 for de spillerne som oppfyller kriteriene for hospitering. Alle spillere deltar først og fremst på sitt alderstrinn og spill opp kommer i tillegg til spill på eget lag.
På J/G 12 treffer man kamerater, har gode opplevelser, føler idrettsglede og jobber med å utvikle vinnermentalitet/konkurranseinstinkt.
Treningsinnhold:
Henviser i hovedsak til klubbens røde tråd.
Fokuset skal ligge på å utvikle ferdigheter. Tekniske ferdigheter som kast og mottak, dabbing og ulike typer skudd. Spill på tvers i små lag med enkle regler for å lære spille- forståelse. Prøve, øve og mislykkes - prøve, øve og lykkes.
Gjennomgang av spillernes arbeidsområder på banen, men la spillerne forsøke seg på forskjellige posisjoner på banen. Spesiell målvaktstrening kjøres av en av klubbens målvakter fra D1/D2.
Hold alle aktive, så lite kø som mulig og kjør stasjons-treninger så mye som mulig.
Treningene er allsidige, og trenings-momentene inneholder:
- krav til oppmerksomhet
- krav til konsentrasjon
- krav til trenings disiplin
- krav til nøyaktighet
- mange repetisjoner
Leken og spillet skal dominere på treningene. Spillet på banen skal til tider være på mindre flater. Dette er med på å gjøre at hver spiller er mere med i spillet og mere i kontakt med ballen under treningene, noe som igjen gjør at det blir mer gøy å spille håndball. Dette er bra for å trene opp spilleforståelsen og sørger for at spilleren lærere seg til å ta raske avgjørelser på banen.
Bryt ned øvelsene i del-momenter for siden å bygge på disse videre. Ettersom ferdighetene utvikles - jo større vanskelighetsgrad i øvelsene klarer spilleren å håndtere etter hvert, derfor kan det være viktig og nivådele treningsgruppa.
Det er ønskelig med faste målvakter fra dette alderstrinnet.
Spillet skal dominere på de fleste treningene og spillet foregår nå på hele banen. Fra og med denne alderen vil spille- forståelse også bli en mer naturlig del i treningsinnholdet.
Foreldre:
Oppholder seg på tribunen og ikke på bane eller ved innbytterbenk under treninger og kamper.
Lag-apparatet avholder et avslutningsmøte for sesongen med fokus på neste sesong, evt. endringer, turneringer, hvem spillere er med videre etc., slik at alle vet hva som skjer.
Målsetting:
Målsetningen for J/G 13 og 14 er å øke interessen for sporten, både for barna og familiene deres. Innholdet fokuseres på at spillerne skal få utvikle sin motorikk på en mer avansert måte enn tidligere. Systematisk trening for å forsterke muskelstyrken - magen, rygg, armer og bein. Treneren skaper en god lag-følelse gjennom å prioritere trivsel, glede og trygghet. Spillernes egenskap med å kommunisere på ulike plan, er det ønsket fokus på.
Trenerens oppgaver:
Å skape et miljø som oppfordrer til læring gjennom å øve, øve og atter øve, samt at en lærer av hverandre. Unngå for mye kø under treningene. Barn vil være aktive og mister fort interessen hvis de blir for stillestående. Gi korte muntlige instrukser og vise øvelsene praktisk.
Det jeg hører – glemmer jeg!
Det jeg ser – husker jeg!
Det jeg gjør – lærer jeg meg!
Barn liker å prøve på forskjellige ting. Derfor er det viktig å skape et miljø der det er lov å prøve seg. Når en prøver nye ting er det naturlig at en ikke alltid lykkes med en gang. Spillerne gis positiv feedback - negative tilbakemeldinger unngås. Ved denne arbeidsmåten skapes det et positivt miljø, hvor spillerne oppfordres til å tenke selv og spørre for å løse utfordringene.
Denne perioden av spillernes utvikling kalles den motoriske gullalderen. I denne perioden kan det fokuseres enda mer for å utvikle teknikk treningen på alle plan. Dette betyr at:
- spillerne er klar for mere avanserte former av motorisk trening
- grunnstyrke og bevegelighet er veldig viktige momenter
- prioriter styrke av mage, rygg, armer og bein
- beinstyrke og stabilitet er viktig
Svakheter i utviklingen kan forekomme hos de spillerne som er i puberteten. En del av spillerne kan ha problemer med å koordinere sine bevegelser ettersom de er inne i en sterk vekstperiode. På denne tiden kan det fysiske aldersspennet være 5 år mellom to spillere.
Spillerne utvikles også sosialt og intellektuell i denne perioden. Dette betyr:
- det er viktig med regler – for eksempel det å klare å holde tidspunkter
- rettferdighet er viktig
- spillerne behøver bekreftelse på ting
- den logiske tenkemåten utvikles – Bruk gjerne taktikk tavle!
- samarbeidsegenskapene utvikles, og lagfølelsen framtrer tydeligere
Treneren er barnas forbilde og opptrer alltid som dette:
- er forberedt og klar til å sette i gang treningene.
- er ansvarlig for spillernes sportslige utvikling
- planlegger, skriver ned og arkiverer alle treningene.
- viser alle øvelsene.
- fokuserer på ferdigheter – ikke på resultater.
- lar barna tenke og løse utfordringer selv, eller ved å spørre treneren.
- vårt mål er at trenere som har lag på dette alderstrinnet har fullført minst Trener 1 kurs
Sesong planlegging:
Laget bør delta på 2-3 turneringer i løpet av sesongen. Disse skal være godkjent på forhånd av sportslig leder/styret.
En normal uke skal bestå av:
- 2-4 treninger i hall og gjerne med et par fysiske økter.
- Lengden på treningene bør være 60-90 minutter.
- kamper gjennomføres etter Region Sør-Vest sitt kampoppsett
Coaching av laget:
- treningskamper – alle spiller så og si like mye
- seriekamper – spilletid vurderes av trenerteam
- turneringer – spilletid vurderes av trenerteam
Her kan man melde på både bredde og øvet lag. Laget settes opp i god tid før kamp. Er det behov for å fordele spillerne på flere lag, deles lagene inn etter nivå. Kampene er en del av spillernes langsiktige utvikling og fokus ligger på ferdighet framfor resultat. Kamper gjennomføres etter NHF sine retningslinjer.
Hvis det er behov for at spillere på J/G 13 deltar på J/G 14 kamper, lages det et rullerende system av treneren på J/G 13 (samme for J/G 14 for spill opp) for de spillerne som oppfyller kriteriene for hospitering Alle spillere deltar først og fremst på sitt alderstrinn og spill opp kommer i tillegg til spill på eget lag.
På J/G 13 og 14 treffer man kamerater, har gode opplevelser, føler idrettsglede og jobber med å utvikle vinnermentalitet/konkurranseinstinkt
.
Treningsinnhold:
Henviser i hovedsak til klubbens røde tråd.
En viss spesialisering av posisjoner (minst 2) på laget og gjennomgang av spillernes arbeidsområder på banen. Spesiell målvaktstrening kjøres av en av klubbens målvakter fra D1/D2. Hold alle aktive, så lite kø som mulig, kjøre stasjonstreninger så mye som mulig.
Treningen er allsidig, og treningsmomentene inneholder:
- krav til oppmerksomhet
- krav til konsentrasjon
- krav til trenings disiplin
- krav til nøyaktighet
- mange repetisjoner
Spillet skal dominere på treningene. Spillet på banen skal til tider være på mindre flater. Dette er med på å gjøre at hver spiller er mere med i spillet og mere i kontakt med ballen under
treningene, noe som igjen gjør at det blir mer gøy å spille håndball. Dette er bra for å trene opp spilleforståelsen og sørger for at spilleren lærere seg til å ta raske avgjørelser på banen.
Bryt ned øvelsene i delmomenter for siden å bygge på disse videre. Ettersom ferdighetene utvikles jo større vanskelighetsgrad i øvelsene klarer spilleren å håndtere etter hvert, derfor kan det være viktig og nivådele treningsgruppa.
Start med å introdusere individuell taktikk i små doser. Fortsett å ha spilleforståelse som et naturlig innslag under istreningene.
Foreldre:
Oppholder seg på tribunen og ikke på banen eller ved innbytterbenk under treninger og kamper.
Lagapparatet avholder et avslutningsmøte for sesongen med fokus på neste sesong, evt. endringer, turneringer, hvem spillere er med videre etc., slik at alle vet hva som skjer
Målsetting:
Målsetningen for J/G 15 - 16 er å øke interessen for sporten i enda større grad, både for barna og familiene deres. Spillerne utvikler nå sin motorikk på en mer avansert måte enn tidligere. Systematisk trening for å forsterke muskelstyrken i kroppen. Trening med vekter kan nå benyttes – viktig med gode instrukser. Treneren skaper en god lagfølelse gjennom å prioritere trivsel, glede og trygghet. Spillernes egenskap med å kommunisere på ulike plan videreutvikles.
Trenerens oppgaver:
Unngå for mye kø under treningene. Gi korte muntlige instrukser og vis øvelsene praktisk.
Det jeg hører – glemmer jeg!
Det jeg ser – husker jeg!
Det jeg gjør – lærer jeg meg!
Spillere liker å prøve på forskjellige ting. Derfor er det viktig å skape et miljø der det er lov å prøve seg. Når en prøver nye ting er det naturlig at en ikke alltid lykkes med en gang. Spillerne gis positiv feedback – negative tilbakemeldinger unngås. Ved denne arbeidsmåten, skapes det et positivt miljø, hvor spillerne oppfordres til å tenke selv og spørre for å løse utfordringene.
Mange av spillerne er fremdeles i den motoriske gullalderen. I denne perioden kan det fokuseres enda mer på å utvikle teknikk treningen på alle plan. Dette betyr at:
- spillerne er klar for mere avanserte former av motorisk trening
- grunnstyrke og bevegelighet er veldig viktige momenter - prioriteres
- styrke av mage og rygg prioriteres
- bein styrke og stabilitet er viktig
- styrke og bevegelighet i armer prioriteres
Spillerne utvikles også sosialt og intellektuell. Dette betyr at:
- det er viktig med regler – for eksempel det å klare å holde tidspunkter
- rettferdighet er viktig
- spillerne behøver bekreftelse på ting - gi tilbakemelding
- den logiske tenkemåten utvikles – Bruk taktikk tavlen!
- samarbeidsegenskapene utvikles
- lagfølelsen fremtrer sterkere
Treneren er spillernes forbilde og opptrer alltid som dette:
- er forberedt og klar til å sette i gang treningene.
- er ansvarlig for spillernes sportslige utvikling
- planlegger, skriver ned og arkiverer alle treningene.
- viser alle øvelsene.
- fokuserer på ferdigheter – ikke på resultater.
- lar spillerne tenke og løse utfordringer selv, eller ved at de spør treneren.
- gjennomfører minst en individuell samtale med hver spiller i løpet av sesongen
- behandler spillerne ut ifra hvordan de er og ikke for hva de presterer.
- treneren som har lag på dette alderstrinnet, har minst fullført Trener 1 kurs
Sesong planlegging:
Laget bør delta på 2-3 turneringer i løpet av sesongen. Disse skal være godkjent på forhånd av sportslig leder/styret.
En normal uke består av:
- 3-5 treninger i hall, gjerne med noen økter fysisk i den forbindelse.
- Lengden på treningene bør være 60-90 minutter.
- Kamper gjennomføres etter Region Sør-Vest sitt kampoppsett
Coaching av laget:
- treningskamper – alle spiller så å si like mye
- seriekamper – spilletid vurderes av trenerteam
- turneringer – spilletid vurderes av trenerteam
Her kan man melde på både bredde og øvet lag. Laget settes opp i god tid før kamp. Er det behov for å fordele spillerne på flere lag, deles spillerne i henhold til ferdigheter. Kampen er en del av spillernes langsiktige utvikling og fokuset ligger mere på ferdighet enn resultat. Kamper gjennomføres etter NHF sine retningslinjer. Alle spillere deltar først og fremst på sitt alderstrinn og spill opp kommer i tillegg til spill på eget lag.
Hvis det er behov for at spillere på J/G 15 deltar på J/G 16 kamper, lages det et rullerende system av treneren på J/G 15 for de spillerne som oppfyller kriteriene for hospitering. Alle spillere deltar først og fremst på sitt alderstrinn og spill opp kommer i tillegg til spill på eget lag. Samme gjelder for J/G 16 opp på junior.
På J/G 15 og 16 treffer man kamerater, har gode opplevelser, føler idrettsglede og jobber med å utvikle vinnermentalitet/konkurranseinstinkt. I tillegg være opptatt av den individuelle- og lagets utvikling.
Treningsinnhold:
Henviser i hovedsak til klubbens røde tråd.
Fokuset ligger på å utvikle ferdigheter. Tekniske ferdigheter i henhold til «Den røde tråd». Prøve, øve og mislykkes - prøve, øve og lykkes. Grunnleggende forsvars og angrep spill innføres og en viss spesialisering av posisjoner på laget. Målvakts trening kjøres av klubbens egen keeper trener.
Hold alle aktive, så lite kø som mulig, kjøre stasjonstreninger så mye som mulig.
Treningen er allsidig, og treningsmomentene inneholder:
- krav til oppmerksomhet
- krav til konsentrasjon
- krav til trenings disiplin
- krav til nøyaktighet
- mange repetisjoner
Spillet dominerer på alle treningene og spillet på banen bør til tider være på mindre flater. Dette er med på å gjøre at hver spille er delaktige i spillet og mer i kontakt med ballen under treningene. Dette er viktig for å trene opp spilleforståelsen og sørger for at spilleren lærer seg til å ta raske avgjørelser på banen.
La taktikken få ta sin plass, fortsett med å ha spilleforståelse som et naturlig innslag under treningene. Bryt ned øvelsene i delmomenter, men varier det med å trene på mer avanserte spillesituasjoner.
Start med å introdusere individuell taktikk i små doser. Fortsett å ha spille- forståelse som et naturlig innslag under treningene.
Foreldre:
Oppholder seg på tribunen - ikke på banen eller ved innbytterbenk under treninger og kamper.
Lagapparatet avholder et avslutningsmøte for sesongen med fokus på neste sesong, evt. endringer, turneringer, hvem spillere er med videre etc., slik at alle vet hva som skjer.
Målsetting:
Trening med vekter innføres for fullt og NIF utviklings-trapp benyttes. Treneren skaper lagfølelse igjennom å prioritere trivsel, glede og trygghet. Spillerne tilbys en plattform som de kan bygge seg opp til eliteserie spillere på.
Trenerens oppgaver:
Sørge for at det ikke blir for mye kø under treningene. Spillerne vil være aktive og mister fort interessen hvis de blir for stillestående. Gi korte muntlige instrukser og vis øvelsene praktisk.
Det jeg hører – glemmer jeg!
Det jeg ser – husker jeg!
Det jeg gjør – lærer jeg meg!
I denne perioden fokuseres det enda mer for å utvikle:
- grunnstyrke og bevegelighet
- mage og ryggmuskulaturen prioriteres
- bein styrke og stabilitet prioriteres
- styrke og bevegelighet i armer prioriteres
Spillerne utvikles fremdeles sosialt og intellektuell. Dette betyr at:
- det er viktig med regler – f.eks det å klare å holde tidspunkter
- spillerne behøver bekreftelse på ting – gi tilbakemeldinger
- den logiske tenkemåten videreutvikles – Bruk taktikk tavlen!
- samarbeidsegenskapene utvikles lagfølelsen framtrer sterkt
Treneren er spillernes forbilde og opptrer alltid som dette:
- er forberedt og klar til å sette i gang treningene.
- er ansvarlig for spillernes sportslige utvikling
- planlegger, skriver ned og arkiverer alle treningene.
- viser alle øvelsene.
- fokuserer mest på ferdigheter – ikke så mye på resultater
- lar spillerne tenke og løse utfordringer selv, eller ved at de spør treneren
- gjennomfører minst en individuell samtale med hver spiller i løpet av sesongen
- behandler spillerne ut ifra hvordan de er og ikke for hva de presterer.
- treneren som har lag på dette alderstrinnet, har fullført Trener 1 kurs
Sesong planlegging:
NIF Utviklingstrapp følges og tester gjennomføres 2-3 ganger pr år. Sommertrening tilbys spillere minst 3 ganger i uka for perioden mai-juni (egentreningsprogram i juli). Det bør arrangeres 2-3 treningskamper før seriestart. Laget forsøker å delta på 2-3 turneringer i løpet av sesongen, men dette skal være godkjent på forhånd av sportslig leder/styret.
En normal uke består av:
- 2 (bredde) - 5 treninger i hall (alt etter nivå), pluss økter med fysisk trening i denne forbindelse.
- Lengden på treningene bør være 60-90 minutter.
- Kamper gjennomføres etter Region Sør-Vest sitt kampoppsett
- Lengden på treningene bør være 60-90 minutter.
- Kamper gjennomføres etter Region Sør-Vest sitt kampoppsett
Coaching av laget:
I seriespillet coaches laget mer etter motstandernes nivå. Spillerne spiller mot lag som tilsvarer deres eget nivå. Det er viktig at så mange som mulig får sjansen å spille kamper på høyeste nivå i serien, men spilletid i hver enkelt kamp kan differensieres etter treningsoppmøte, ferdighet, innsats og holdning. Laget tas ut i god tid før kamp og kampene er en del av spillernes langsiktige utvikling og fokus ligger i hovedsak mest på ferdighet, men og resultat.
Dersom laget består av flere spillere enn hva som er lov og melde på til kamp, skapes et rullerende system, slik at alle får spille kamper. Eventuelt kan man opprette 2 lag om dette er hensiktsmessig og det godkjennes av sportslig leder/styret.
Alle spillere deltar først og fremst på sitt alderstrinn, men spill opp kan komme i tillegg til spill på eget lag. I både serie- og cupspill kan spillere fra års trinnet under flyttes opp og prioriteres foran lagets egne spillere!
På Juniorlag treffer man gjerne både nye og tidligere kamerater, har gode opplevelser, føler idrettsglede og jobber fortsatt med utvikling av vinnermentalitet/konkurranseinstinkt. I tillegg er vi opptatt av individuell- og lags utvikling.
Treningsinnhold:
Henviser i hovedsak til klubbens røde tråd.
Fokuset ligger på å utvikle ferdigheter. Prøve, øve og mislykkes - prøve, øve og lykkes. Grunnleggende forsvars og angrep spill gjennomføres og spesialisering av posisjoner på laget. Spesiell målvaktstrening kjøres av en av klubbens målvakter fra D1/D2. Trening med vekter gjøres og testes etter NIF utviklingstrapp.
Treningene er allsidige, og trenings-momentene inneholder:
- krav til oppmerksomhet
- krav til konsentrasjon
- krav til trenings disiplin
- krav til nøyaktighet
- mange repetisjoner
Spillet dominerer på alle treningene - hver spiller er delaktige i spillet. Viktig for å fortsette å trene opp spilleforståelsen og sørger for at spilleren lærer seg til å ta raske avgjørelser på banen.
La taktikken ta sin plass og fortsett med å ha spilleforståelse som et naturlig innslag under treningene. Bryt ned øvelsene i del-momenter, men varier det med å trene på mer avanserte spillesituasjoner.
Foreldre:
Oppholder seg på tribunen og ikke på banen eller ved innbytterbenk under treninger og kamper.
Lag-apparatet avholder et avslutningsmøte for sesongen med fokus på neste sesong, evt. endringer, turneringer, hvem spillere er med videre etc., slik at alle vet hva som skjer.
Målsetting:
Målsetningen for disse lagene er å komme til sluttspill. Treneren skaper lagfølelse igjennom å prioritere trivsel, glede og trygghet. Spillerne tilbys en plattform som de kan bygge seg opp til eliteserie spillere på. Det stilles krav til sportslige ferdigheter og satsning.
Det er her fokus på de som har de beste håndball-forutsetningene, og som skal prioriteres av trenerne i kamper. Dette gjøres for at ungdomsavdelingens målsetning om å utvikle spillere til klubbens Senior- og Elitelag skal kunne oppnås.
I denne perioden gjelder det for spillerne å lære seg til å trene mye, ha riktig innstilling for laget sitt. Den enkelte spiller må oppmuntre og støtte de andre på laget selv om en har varierende med spilletid under kampene. Det handler også om å lære seg å kunne ta ansvar for lagets resultater og sine egne prestasjoner under hele kamper, men også under kritiske og avgjørende perioder under kamper.
Trenerens oppgaver:
Sørge for at det ikke blir for mye kø under treningene. Spillerne vil være aktive og mister fort interessen hvis de blir for stillestående. Gi korte muntlige instrukser og vis øvelsene praktisk.
Det jeg hører – glemmer jeg!
Det jeg ser – husker jeg!
Det jeg gjør – lærer jeg meg!
Treneren er spillernes forbilde og opptrer alltid som dette:
- er forberedt og klar til å sette i gang treningene.
- ansvarlig for spillernes sportslige utvikling
- planlegger, skriver ned og arkiverer alle treningene
- gjennomfører minst 2 individuelle samtaler med hver spiller i løpet av sesongen.
- Er ansvarlig for resultat i samsvar med klubbens målsetting og ressurser.
- trenere som har lag på dette nivå har fullført Trener 1 kurs, helst trener 2 kurs.
Sesong planlegging:
NIF Utviklingstrapp følges og tester gjennomføres 3 ganger pr år. Sommertrening tilbys spillere minst 3 ganger i uka for perioden mai-juni (egentreningsprogram i juli). Det bør arrangeres 2-3 treningskamper før seriestart.
Coaching av laget:
For Bring og Lerøy lag, gjelder følgende når det kommer til coaching av laget:
I det nasjonale seriespillet, coaches laget etter motstandernes nivå og spillernes spilletid i hver enkelte kamp-differensieres etter ferdighet, innsats og holdning. Målsetning for spill her er å kvalifisere seg til neste sesongs høyeste serie, og laget coaches deretter. Laget tas ut i god tid før kamp og sammensettingen av laget gjøres på en slik måte at spillerne finner de rollene som de kan beherske på dette nivået.
Vi ønsker å komme så langt som mulig her, og ønsker derfor at lagene coaches deretter. Vi vil forsøke å benytte lagene på en slik måte at så mange som mulig får spille i disse kampene. Denne avgjørelsen tar trenerne selv under kamp. Alle spillere deltar først og fremst på sitt alderstrinn og spill opp kommer i tillegg til spill på eget lag.
Spillere fra års trinnet under flyttes opp og prioriteres foran aldersgruppens egne spillere hvis kompetansen er der!
På Bring og Lerøy er vi opptatt av at man treffe kamerater, har gode opplevelser, føler idrettsglede og jobber med å utvikle vinnermentalitet/konkurranseinstinktet. I tillegg er vi opptatt av individuell- og lags utvikling.
Kamper gjennomføres etter NHF sitt kampoppsett
Treningsinnhold:
Henviser i hovedsak til klubbens røde tråd.
Tekniske ferdigheter er viktige. Lagtaktisk trening innføres med samme spillesystem som klubbens topp/elite lag benytter. Grunnleggende forsvars- og angrepsspill
Øvelsen på trening forsøkes utført med samme tempo og intensitet som i kamper for å gjøre det så kamplikt som mulig.
Foreldre:
Skal være på tribunen og ikke på banen eller ved innbytterbenk under treninger og kamper.
Lagapparatet avholder et avslutningsmøte for sesongen med fokus på neste sesong, evt. endringer, turneringer, hvem spillere er med videre etc., slik at alle vet hva som skjer.
Målsetting:
Målsetningen for dette laget er å ha det gøy med håndball. Treneren skaper lagfølelse gjennom å prioritere trivsel, glede og trygghet. Dette gjøres for å ta vare på bredden i klubben.
Viktig å ha riktig innstilling for laget sitt, oppmuntre og støtte de andre på laget selv om det skulle innebære at man har noe varierende med spilletid under kampene. Det handler om å lære seg å ta ansvar for lagets resultater, samt egne prestasjoner under hele kampen.
Trenerens oppgaver:
Sørge for at det ikke blir for mye kø under treningene. Gi korte instrukser og vis øvelsene praktisk, om mulig.
Treneren er spillernes forbilde og opptrer alltid som dette:
- er forberedt og klar til å sette i gang treningene.
- er ansvarlig for spillernes sportslige utvikling
- planlegger, skriver ned og arkiverer alle treningene
- gjennomfører minst en individuell samtale med hver spiller i løpet av sesongen.
- treneren som har lag på dette nivå har Trener 1 kurs
Sesong planlegging:
Det er ønskelig at laget deltar på 1-2 turneringer i løpet av sesongen. Disse skal være godkjent på forhånd av sportslig leder/styret.
En normal uke består av:
- 2-3 treninger i hall og gjerne 1 eller 2 økter med styrketrening i denne forbindelse.
- lengden på treningene bør være 60-90 minutter.
- kamper gjennomføres etter Region Sør-Vest sitt kampoppsett
Coaching av laget:
Det er viktig at så mange som mulig får sjansen å spille kamper på dette nivå, men spilletid i hver enkelt kamp kan differensieres etter treningsoppmøte, ferdighet, innsats og holdning. Målsetning for seriespillet er å beholde plassen i serien. Laget tas ut i god tid før kamp og sammensettingen gjøres nå på en slik måte at spillerne finner de rollene som de kan beherske på dette nivået.
Selv om vi ønsker å komme så langt som mulig, vil vi forsøke å benytte laget på en slik måte at så mange som mulig får spille i de kampene det egner seg. Denne avgjørelsen skal trenerne selv kunne ta under kamp. Alle spillere deltar først og fremst på junior og spill på eget lag.
Her er vi opptatt av at man treffe kamerater, har gode opplevelser, føler idrettsglede og jobber videre med å utvikle vinnermentalitet/konkurranseinstinktet.
Treningsinnhold:
Henviser i hovedsak til klubbens røde tråd.
Tekniske ferdigheter, grunnleggende forsvars- og angrepsspill.
Øvelsen på trening skal forsøkes å utføres med samme tempo og intensitet som i kamper for å gjøre det så kamplikt som mulig
Lag-apparatet skal avholde et avslutningsmøte for sesongen med fokus på neste sesong, evt. endringer, turneringer, hvem spillere er med videre etc., slik at alle vet hva som skjer.
- satsingen på håndball er 100 %
- høye krav til forberedelse, disiplin og gjennomføring av treninger og kamper
- obligatorisk innstilling for samtlige til å gi alt for laget i alle situasjoner
- øvelser utføres i høyeste mulige fart – kamplikt!
- fysisk veldig krevende treninger gjennomføres under sesongen
- kraftig utvikling av kamp- og vinnervilje
- forståelse for å være sin egen trener - utvikle seg maksimalt
- stor interesse og engasjement hos alle spillere
- teknikktrening og spill i ulike former videreutvikles
- ulike angrep- og forsvarsspill trenes regelmessig
- roller tydeliggjøres og videreutvikles ytterligere
- spesialiserte arbeidsoppgaver for hver spiller
- spilleforståelsestrening fortsetter
- stor bevisstgjøring når det gjelder kosthold og personlig trening
- teorimøter før kamper
- spesiell målvaktstrening av klubbens målvakts-trener
- håndball er nå definitivt en veldig stor del av spillernes liv
- fysisk trening i henhold til målsetning for hver enkelt spiller og klubb.
Trenerens oppgaver:
- er forberedt og klar til å sette i gang treningene
- er ansvarlig for spillernes sportslige utvikling
- planlegger, skriver ned og arkiverer alle treningene
- gjennomfører minst 2 individuell samtaler med hver spiller i løpet av sesongen.
- gir klare og tydelige tilbakemeldinger til alle spillerne
- informerer spillere, hjelpetrenere og nettverk om sine planer i god tid
- har ansvar for å inkludere og holde alle i teamet oppdatert og informert – møte 2 g pr mnd
- er ansvarlig for sportslig utvikling
- er ansvarlig for resultater
- trenere som har lag på dette nivå har Trener 3 kurs eller påbegynt sådan.
Sesong planlegging:
Det er ønskelig at laget deltar på 1-2 turneringer i løpet av sesongen. Disse skal være godkjent på forhånd av sportslig leder/styret.
En normal uke består av:
- 4-8 økter. Håndball/fysiske økter
- kamp
- Lengden på treningene bør være 90-120 minutter.
- Kamper gjennomføres etter NHF sitt kampoppsett
Lag-apparatet avholder et avslutningsmøte for sesongen med fokus på neste sesong, evt. endringer, turneringer, hvem spillere er med videre etc., slik at alle vet hva som skjer
Treningsinnhold:
Henviser i hovedsak til klubbens røde tråd.
Tekniske ferdigheter, styrke og utholdenhet er ekstremt viktig her.
Øvelsen på trening utføres med samme tempo og intensitet som i kamper. Dette for å gjøre det så kamplikt som mulig.
Lag-apparatet avholder et avslutningsmøte for sesongen med fokus på neste sesong, evt. endringer, turneringer, hvem spillere er med videre etc., slik at alle vet hva som skjer
Coaching av laget:
Her gjelder følgende når det kommer til coaching av laget:
I seriespillet coaches laget mer etter motstanderne nivå. Spillerne spiller mot lag som tilsvarer eget nivå. Det er viktig at så mange som mulig får sjansen å spille kamper på høyeste nivå i serien, men spilletid i hver enkelt kamp kan differensieres etter treningsoppmøte, ferdighet, innsats og holdning. Målsetning for seriespillet er å kvalifisere seg til sesongens høyeste serie i 2023. Laget kan derfor coaches deretter. Laget tas ut i god tid før kamp og sammensettingen gjøres ut fra klubbens satte mål.
Her coaches laget for å prestere best mulig, og i henhold til klubbens målsetning. ÅHK`s mål/ønske er å komme så høyt som mulig i 1.div nå. Vi vil forsøke å benytte laget på en slik måte at så mange som mulig får spille i de kampene de egner seg til. Denne avgjørelsen skal trenerne selv ta under kamp. Spillerne deltar, så fremt det lar seg gjøre, på D2/Junior/Lerøy i tillegg til spill på eget lag. Samkjøres med hovedtrener(-e), spiller(-e) og det medisinske apparatet med tanke på balansert belastning.
På detter nivå, er vi opptatt av at man knytter til seg nye venner, har gode opplevelser, føler idrettsglede og jobber med å videreutvikle vinnermentalitet/konkurranseinstinkt. I tillegg er vi opptatt av både lagets og hver enkelt spillers utvikling.
Er særdeles viktig med tanke på fysisk aktivitet..
Alle som vil, får mulighet til å spille håndball.
ÅHK ønsker å skape et miljø som oppfordrer til fair play og idrettsglede. Spillerne vil være aktive og mister fort interessen hvis de blir for stillestående. Gi korte muntlige instrukser og vis øvelsene praktisk på banen.
Det jeg hører – glemmer jeg!
Det jeg ser – husker jeg!
Det jeg gjør – lærer jeg meg!
Her er det viktig å skape et miljø der det er lov å prøve seg. Når en prøver nye ting er det naturlig at en ikke alltid lykkes med en gang. Spillerne gis positiv feedback og negative tilbakemeldinger unngås. Ved denne arbeidsmåten skapes det et positivt miljø, hvor spillerne oppfordres til å tenke selv og spørre for å løse utfordringene.
- prøve, øve og mislykkes - prøve, øve og lykkes
- spill på tvers - små lag med enkle regler
- lek-betont trening
- utvikling og glede er viktigst - alle er like mye verd
Treneren er spillernes forbilde og opptrer alltid som dette:
- er forberedt og klar til å sette i gang treningene
- er her for spillerne, ikke for meg selv!
- viser alle øvelsene.
- har fokus på mestring – ikke resultat. Gir ros for gode prestasjoner, innsats, fremgang og forsøk.
- er med på å skape gode håndballopplevelser for alle via fair play.
- får alle med i spillet, legger til rette for at de som er kommet kortest i utviklingen får mulighet til å utvikle seg.
For å drive en så stor konkurransevirksomhet som håndball, kreves et stort antall dommere. ÅHK har som målsetting å utvikle egne dommere i et antall som minimum tilsvarer det antall som kreves av NHF innen 2025. Skape et trygt og godt utviklingsmiljø for dommere i klubben. Som ett ledd i dette ønsker vi at alle våre spillere på J/G14, gjennomføre dommerkurs og aktivt dømme kamper i aldersgruppen 7-11 år. Vi ønsker også at flest mulig går videre og tar Dommer 1 kurs for så å dømme for regionen fra 12 år
Videre skal klubben:
- Rekruttere minst 5 stk. nye dommere pr. sesong
- Beholde alle dommerne som begynner å dømme, samt ha en god oppfølging av disse
- Ta tak i alle spillere/trenere/ledere som ønsker å prøve noe nytt
- Ta vare på spillere som faller igjennom og få de fortsatt til å være i miljøet/klubben
- Utvikle minst 5 stk. elitedommere innen 10 år
- Sørge for å fremskaffe personlig utstyr til de som er mest "aktive".
Klubbens skal alltid ha nok aktive dommere for å kunne gjennomføre alle hjemmekampene på alle aldersnivåer.
Samarbeid mellom aldersgrupper
Med målsetning om å opparbeide en god stemning og et godt samarbeidsklima i klubben, så er det viktig med et bra samarbeid mellom både lagene og trenerne. Samarbeidet innebærer f.eks.at trenere og noen av spillerne kan delta på et eldre- eller yngre lags trening eller kamp. Her er det viktig å forstå at et samarbeid mellom aldersgrupper ikke er for å oppnå kortsiktige fremganger, men for å la spillerne delta på det nivået de har best forutsetninger for å utvikles. En positiv dialog skal alltid føres mellom trenere på respektive aldersnivå for å utvikle samarbeidet.
Ålgårdmodellen
- Samarbeid på tvers av laga innad i klubben
- Samarbeid med andre klubber i nærliggende kommuner-lokalt
- A-laget skal mest mulig bestå av spillere med lokal forankring
- Juniorspillere gis mulighet til å «smake» på A-lags nivå
- Rom for alle typer satsing: Lavt – høyt
- Ingen navn/person skal være viktigere enn klubben
Trivsel og klubbfølelse
For å utvikle en god klubbfølelse og en interesse for klubben, kreves det en veldrevet klubb med sunn økonomi, sportslig framgang og mange spillere. Alle må trives og føle tilhørighet til klubben.
En søker stadig nye veier for å stimulere spillere til å konsentrere seg enda hardere og oppmuntre dem til enda mer trening og lek. Det er viktig at alle spillere, foreldre og ledere forstår og aksepterer trenernes lagledelse og treningsopplegg. Som forelder er det særskilt viktig å forstå at en aldri med helt objektivt syn kan se sin egen sønns/datters status sammenliknet med andre spillere.
Sluttkommentar
Vi er en stor klubb som er omfattende på mange plan:
- ca. 400 barn, unge og voksne i alderen 4 år og oppover er medlemmer i ÅHK
- det spilles nærmere 260 kamper på en sesong totalt for våre ungdomslag
- vi gjennomfører ca. 30 treninger pr. Uke
- nærmere 70 ledere er på et vis engasjert i klubben vår
- alle våre ca 300 spilleres foreldre er interesserte i barn og unges aktivitet
Dette gjør at det finnes mange meninger om hvordan vår klubb skal drives. Vi vil gjerne ha en åpen og levende dialog, tar derfor imot innspill/kritikk, både negativt og positivt. I hovedsak saklig og objektiv begrunnet, men for å kunne leve opp til vår seriøse innstilling understreker vi at:
- det er styret som bestemmer vilkårene for klubben
- det er styret som stiller kravene til deltagerne
- det er styret som har ansvaret for klubbens gjennomføring
Vår ambisjon er på en positiv og profesjonell måte, å skape forutsetninger for at hvert enkelt individ skal bli et så bra menneske og håndballspiller som mulig.